ODBORNÝ STYL
Co je to styl? – uvědomělý výběr (jazykových) prostředků
funkční styly:
prostě sdělovací
odborný
administrativní
publicistický
umělecký
slohové postupy:
informační
vyprávěcí
popisný
výkladový
úvahový
odborný...
Celý článek
VÝKLAD
slohový útvar odborného stylu
autor podává čtenářům poučení o poznatcích z oblasti společenských nebo technických věd
= poučení o odborném tématu
X popis: vzhled a uspořádání předmětů
- funkce předmětů, historie vzniku předmětu, předpoklad dalšího vývoje...
Celý článek
VÝKLAD – práce s textem
Tygr ussurijský
OSNOVA:
I. Úvod
a) Rozměry
II. Stať:
a) Popis tygra
b) Rozmnožování
c)...
Celý článek
ODBORNÝ POPIS
Rychlovarná konvice
Elektrická varná konvice ETA 0184 slouží ke krátkodobému ohřevu vody pomocí topné spirály umístěné na dně konvice.
Na samotné konvici je zabudovaná kontrolka signalizující ohřev vody a vodoznak, pomocí kterého můžeme rychle zjistit, kolik je v konvici vody....
Celý článek
ODBORNÝ REFERÁT
Referát je jazykový projev, který má posluchačům nebo čtenářům podat podrobnější informace o nějaké aktualitě v politice, hospodářství, vědě, technice a kultuře, která si zaslouží jejich pozornost. Nevyhýbá se ani hodnocení, a tím se poněkud blíží...
Celý článek
TERMINOLOGIE DOMÁCÍ A MEZINÁRODNÍ
Pojmy: norma, kodifikace
Terminologie:
nauka o vlastnostech, tvorbě a užívání termínů
interdisciplinární vědní obor
soubor termínů týkajících se jednotlivých vědních oborů (t. matematická, lingvistická,...)
= odborné...
Celý článek
DIKTÁT, VŠESTRANNÝ JAZYKOVÝ ROZBOR
diktát
Když rodiče přišli do školy, ležely na lavicích sešity a výkresy dětí. Na stěně visely obrazy, na oknech stály kořenáče s kaktusy a malými rostlinkami. Na stolku stála váza s rozkvetlým vřesem. Nevoněly tam růže, které vítaly děti do...
Celý článek
TVAROSLOVÍ
= morfologie, část mluvnice, která se zabývá tvary slov a tříděním slov na slovní druhy
- zabývá se také morfologickými kategoriemi (tvary a mluvnickými významy)
každé slovo má tvaroslovný základ a koncovku
tvaroslovný základ – je společný všem tvarům slova
koncovka –...
Celý článek
TVAROSLOVÍ II
Mluvnické kategorie jmen
pád – vyjadřuje vztahy jména ve větě
pády rozdělujeme na prosté = bezpředložkové a předložkové
pád Kdo? Co? – bezpředložkový
pád (bez) Koho? Čeho? Čí?
pád (dát) Komu? Čemu?
pád (vidím) Koho? Co?
pád oslovení
pád (o)...
Celý článek
TVAROSLOVÍ III
Podstatná jména = substantiva
- jména osob, zvířat, věcí, vlastností dějů
- skloňují se, určujeme pád, číslo, rod, vzor
- ve větě mají nejčastěji funkci podmětu nebo předmětu
Druhy podstatných jmen:
konkrétní (nositelé vlastností a dějů) – stůl, otec, kočka
abstraktní...
Celý článek
TVAROSLOVÍ IV.
Zájmena (pronomina)
zastupují názvy osob, zvířat a věcí, naznačují, odkazují na ně
skloňují se – převažuje skloňování zájmenné, následuje adjektivní a smíšené
vyjadřují pád, číslo, některá rod
druhy zájmen:
zájmena osobní – já, ty, my, vy + zvratné se = bezrodá, on,...
Celý článek
TVAROSLOVÍ V.
Slovesa (verba)
vyjadřují děj, a to činnost (učím se), stavy (sedím), změny stavu (červenám), děj probíhající (= přítomný), děj, který proběhne (= budoucí), děj, který proběhl (= minulý)
časují se – vyjadřují osobu, číslo, čas, způsob, slovesný rod, slovesný vid
zařazují se ke...
Celý článek
PUBLICISTICKÝ STYL
sdělovací prostředky mají ve společnosti velkou moc – neměla by jim chybět pokora, smysl pro odpovědnost
čtenáři požadují veřejné blaho = „hlídací pes“
sdělovací prostředky by měly hovořit důsledně a o všem
od publicistů se vyžaduje maximální profesionalita a...
Celý článek
REPORTÁŽ
- jeden z publicistických slohových útvarů
lat. reporto = přinést zprávu
„svědectví“ – autor píše o něčem, co zažil nebo viděl, příp. píše podle výpovědi svědků
- může obsahovat osobní názory a stanoviska (nemusí)
- může obsahovat interview
- jazyk může být strohý –...
Celý článek
SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
S jakými slohovými útvary se ve sdělovacích prostředcích setkáváme nejčastěji?
zpravodajství, komentář, úvaha, kritika, fejeton, úvodník, článek, sloupek, kurzíva, referát, interview – rozhovor, reportáž, recenze, dopis, reklama,...
Celý článek
PUBLICISTICKÝ STYL III
Jazykové prostředky
především se využívají podstatná jména a slovesa
novinář dbá na přesná vyjádření – vynechává slova nicméně, poněkud, jaksi
většina článků je napsána ve 3. osobě
odstavcový háček – poslední slova odstavce souvisejí s první větou následujícího...
Celý článek
JAK NAPSAT FEJETON
Typy fejetonu:
1) fejeton – beseda:
- jakýsi rozhovor se čtenáři
- existuje zřejmě nejdéle, tímto způsobem psal Jan Neruda
- autor se obrací na čtenáře (proto „beseda“)
- věty jako „co myslíte...“, „co byste dělali, kdyby...“, „to vám jistě nemusím vysvětlovat“
2)...
Celý článek
ŘEČNICKÝ STYL
- se vyčlenil z publicistického, některé rysy jsou shodné
- zahrnuje všechny slohové postupy, přičemž žádný nepřevládá
funkce:
- informativní, zpravovací – podává nové informace
- přesvědčovací, persvazivní – udává názory, postoje mluvčího, má přimět adresáta...
Celý článek
PROJEV, PROSLOV
Novoroční televizní přípitek Marka Ebena
Dobrý večer, milí televizní diváci. Jak vidíte, na řečníka jsem trochu zadýchaný, ale to je v pořádku, nepřicházím k vám jako řečník, ale spíš jako listonoš. A mám pro vás dvě čerstvé zprávy, jednu dobrou a jednu špatnou,...
Celý článek
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA
TEMATICKÝ PLÁN – ČASOVÝ ROZPIS UČIVA
Pouze orientační rozpis. Vycházíme z dokumentů ŠVP pro naši školu.
Vyučovací předmět: Český jazyk Školní rok: 20XX/20XY
Třída: 3. ročník Vyučující: Mgr. S....
Celý článek