PUBLICISTICKÝ STYL III
PUBLICISTICKÝ STYL III
Jazykové prostředky
především se využívají podstatná jména a slovesa
novinář dbá na přesná vyjádření – vynechává slova nicméně, poněkud, jaksi
většina článků je napsána ve 3. osobě
odstavcový háček – poslední slova odstavce souvisejí s první větou následujícího odstavce
častými jevy jsou:
automatizace – výrazy, které se užívaly tak často, že se jejich užití už očekává
např. vytvářet něčemu prostor, mít určité rezervy, setrvat v srdečném rozhovoru, ...
- usnadňuje orientaci v textu
- nevhodné užití = klišé, fráze
aktualizace – prostředek, který je nový, neobvyklý, upoutává pozornost
- postupně se může stát zautomatizovaným
Titulky
tvorba titulku vyžaduje dokonalé zvládnutí jazyka – musí zaujmout
- musí být důstojný, konkrétní, stručný
- sloveso bývá v přítomném čase – vyvolává dojem aktuálnosti
- titulek „prodává“ článek
Popisky
- texty, které doprovázejí otištěné fotografie (grafy)
- bývají co nejstručnější, v přítomném čase
Úkol:
-
najděte odstavcový háček
-
vyhledejte 5 příkladů automatizace nebo aktualizace
-
vysvětlete, jak se co nejrychleji dostanete ze školy do vědecké knihovny
Stálé prvky novin
záhlaví – jméno novin, firemní značka – čitelné, výrazné, hezké
slogan – věta, která doprovází záhlaví
rubriky – ustálené typy publicistických útvarů
tiráž – technické a vydavatelské údaje