SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
S jakými slohovými útvary se ve sdělovacích prostředcích setkáváme nejčastěji?
-
zpravodajství, komentář, úvaha, kritika, fejeton, úvodník, článek, sloupek, kurzíva, referát, interview – rozhovor, reportáž, recenze, dopis, reklama, inzerce
slohové útvary z jiných funkčních stylů: básně, povídky, román na pokračování, autentické dokumenty, anekdoty, hry, křížovky, kalendář, anketa
Zpravodajství
-
pro publicistiku je stěžejní
-
zisk informací:
-
ze záznamů a dokumentů (výstřižky, poznámky, úřední záznamy, encyklopedie,...)
-
z rozhovorů
-
z vlastního pozorování
Komentář
-
umožňuje vyjádřit názor na věc a zaujmout stanovisko
-
komentář by měl být zřetelně oddělen od zpravodajství
-
častým komentářem je úvodník
Úvodník
-
článek, který se zabývá důležitou aktuální otázkou
-
tlumočí stanovisko redakce
-
je vytištěný na předním pevně stanoveném místě
-
úkolem je ovlivňovat mínění čtenářů
Článek
-
každý delší příspěvek publicistického stylu, který se věnuje závažným událostem
Fejeton
-
zpracovává zajímavé téma zábavným tónem
-
drobný žánr umělecké publicistiky
-
obvykle řeší nejdůležitější otázky denního života
Causerie (kózrí)
-
vtipná, vytříbená úvaha o nějakém problému
-
lehký a nenucený tón budí dojem duchaplné rozmluvy
Kurzíva
-
aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzívou (tj. písmem skloněným doprava)
Sloupek
-
vtipná časová úvaha napsaná vytříbeným stylem, zalomená do jednoho sloupce
-
bývá na první straně novin
Reportáž
-
„přímý přenos“ z určitého prostředí = živé vylíčení skutečné události
-
Autorovo očité svědectví – zachycení slovem a/nebo obrazem
Interview
-
publicistický útvar skládající se z otázek novináře a odpovědí tázané osoby
Inzerce a reklama
-
musí obsahovat informace kdo, co, kde, kdy, proč
-
upoutává pozornost, vzbuzuje aktivitu