SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU

SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU

 

S jakými slohovými útvary se ve sdělovacích prostředcích setkáváme nejčastěji?

  • zpravodajství, komentář, úvaha, kritika, fejeton, úvodník, článek, sloupek, kurzíva, referát, interview – rozhovor, reportáž, recenze, dopis, reklama, inzerce

slohové útvary z jiných funkčních stylů: básně, povídky, román na pokračování, autentické dokumenty, anekdoty, hry, křížovky, kalendář, anketa

 

Zpravodajství

  • pro publicistiku je stěžejní

  • zisk informací:

  1. ze záznamů a dokumentů (výstřižky, poznámky, úřední záznamy, encyklopedie,...)

  2. z rozhovorů

  3. z vlastního pozorování

 

Komentář

  • umožňuje vyjádřit názor na věc a zaujmout stanovisko

  • komentář by měl být zřetelně oddělen od zpravodajství

  • častým komentářem je úvodník

 

Úvodník

  • článek, který se zabývá důležitou aktuální otázkou

  • tlumočí stanovisko redakce

  • je vytištěný na předním pevně stanoveném místě

  • úkolem je ovlivňovat mínění čtenářů

 

Článek

  • každý delší příspěvek publicistického stylu, který se věnuje závažným událostem

 

Fejeton

  • zpracovává zajímavé téma zábavným tónem

  • drobný žánr umělecké publicistiky

  • obvykle řeší nejdůležitější otázky denního života

 

Causerie (kózrí)

  • vtipná, vytříbená úvaha o nějakém problému

  • lehký a nenucený tón budí dojem duchaplné rozmluvy

 

Kurzíva

  • aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzívou (tj. písmem skloněným doprava)

 

Sloupek

  • vtipná časová úvaha napsaná vytříbeným stylem, zalomená do jednoho sloupce

  • bývá na první straně novin

 

Reportáž

  • přímý přenos“ z určitého prostředí = živé vylíčení skutečné události

  • Autorovo očité svědectví – zachycení slovem a/nebo obrazem

 

 

Interview

  • publicistický útvar skládající se z otázek novináře a odpovědí tázané osoby

 

Inzerce a reklama

  • musí obsahovat informace kdo, co, kde, kdy, proč

  • upoutává pozornost, vzbuzuje aktivitu

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.