REPORTÁŽ
REPORTÁŽ
- jeden z publicistických slohových útvarů
lat. reporto = přinést zprávu
„svědectví“ – autor píše o něčem, co zažil nebo viděl, příp. píše podle výpovědi svědků
- může obsahovat osobní názory a stanoviska (nemusí)
- může obsahovat interview
- jazyk může být strohý – zpravodajský i beletristický
- musí být objektivní, pravdivá, bohatá na fakta = kdy, kde, co a proč se stalo
téma: co autor dobře zná a čemu rozumí
perex – „shrnující úvod“, vkládají se do něj co nejzajímavější informace z článku
mezititulky – objevují se v delších reportážích, usnadňují orientaci v textu
typy:
1. přímočará – často v 1. osobě, autor je svědkem a čerpá z vlastních zkušeností
- např. cestopisná reportáž
2. dramatická – drama způsobuje hlavní hrdina, obsažena je konfliktní situace
- často hraničí s krásnou literaturou
3. afabulární – využití myšlenek a psychologického napětí
- nečastá, vyžaduje čas a zkušenosti
4. reportáž–interview – využití dialogu
- obsahuje otázky a odpovědi + další myšlenky a vjemy
5. montáž – využití fotografií, kreseb, grafů, dokumentů