PUBLICISTICKÝ STYL
PUBLICISTICKÝ STYL
sdělovací prostředky mají ve společnosti velkou moc – neměla by jim chybět pokora, smysl pro odpovědnost
čtenáři požadují veřejné blaho = „hlídací pes“
-
sdělovací prostředky by měly hovořit důsledně a o všem
-
od publicistů se vyžaduje maximální profesionalita a etika
otázka: Jaký by měl být úspěšný novinář?
čestný, dobře vychovaný, dosažitelný, dravý, houževnatý, inteligentní, nestranný, nezaujatý, odevzdávat práci v termínu, odhodlaný, poctivý, píšící jasně, píšící věrně, pracovitý, profesionální, přesný, slušný, soucitný, spolehlivý, zdravě disciplinovaný, zdvořilý, zvídavý
vzdělání novináře: humanitní, se studiem jazyků, literatury, historie, politologie, ekonomie, sociologie, psychologie, metodiky a přírodních věd
publicistický styl = styl sdělovacích prostředků
projevy publ. stylu jsou písemné, mluvené i kombinované (mluvené + obrazové)
O čem mají noviny psát? Proč lidé kupují noviny?
- přehled světových, celostátních i místních zpráv
- specializované rubriky – umění, sport, ekonomika, školství...
- noviny za nás sledují, co se děje
- udržují společenský kontakt
- přinášejí zábavu
- pomáhají při rozhodování
- jsou aktuální
Kompozice útvarů publicistického stylu
základem je logická výstavba
využívá se systém obrácené pyramidy: titulek podává nejdůležitější informaci, následují doplňující fakta
postup: chronologický, pohled z různých úhlů, kladení získaných informací za sebou
Typy úvodu:
-
důležitý, musí čtenáře upoutat
-
shrnující – kdo, kdy, co, jak, v následujícím textu kde, proč
-
akcentující – zdůrazňuje se jeden z aspektů události
-
dramatický, s citátem, analytický, s otázkou, slogan, překvapivý, anekdotický, retrospektivní,...
Zbytek článku:
-
nutná pevná struktura a logická výstavba
Nejčastější osnova:
-
Úvod – shrnující čelo
-
Vlastní stať
-
Další podrobnosti
-
Zákulisí
-
Dodatečné informace
-
Závěr – pozadí událostí, předpokládaný vývoj apod.