Středověk– charakteristika, středověká evropská literatura
Období středověku bývá obvykle vymezováno pádem říše západořímské /476/ a na konci objevením Ameriky /1492/. Tato doba se dá označit dobou dalekých cest, zámořských objevů a dobývání nových světů.
Středověk v Evropě je...
Celý článek
Antická literatura
Antickou literaturou je nazývána literatura vznikající ve starověkém Řecku a Římě.
Ve 2.tisíciletí př. n. l. se jižní část Balkánského poloostrova a četné ostrovy a ostrůvky v Egejském moři staly vlastí řeckých kmenů. Od severu chránily zemi proti nájezdu barbarů nepřístupné...
Celý článek
Staroorientální despocie
vznik nejstarších otrokářských států a písma na přelomu 4. a 3. tisíciletí př. n. l.
Egypt
písmo hieroglyfické materiál kámen, dřevo
hieratické stěny chrámů
démotické papyrus
(Rosettská deska - Jean-François Champollion)
literatura:
próza Kniha mrtvých
životní...
Celý článek
Versologie (nauka o verši),
verš jeden řádek básně zpravidla založený na rytmické organizaci a zvukové shodě na konci
stopa stavební jednotka veršů, uspořádání těžkých (přízvučných) – a lehkých (nepřízvučných) U
dob v ní
▪trochej – U (Kde jsou časy, ty můj koni, kdy step celá květla,...
Celý článek
PROJEV, PROSLOV
Novoroční televizní přípitek Marka Ebena
Dobrý večer, milí televizní diváci. Jak vidíte, na řečníka jsem trochu zadýchaný, ale to je v pořádku, nepřicházím k vám jako řečník, ale spíš jako listonoš. A mám pro vás dvě čerstvé zprávy, jednu dobrou a jednu špatnou,...
Celý článek
ŘEČNICKÝ STYL
- se vyčlenil z publicistického, některé rysy jsou shodné
- zahrnuje všechny slohové postupy, přičemž žádný nepřevládá
funkce:
- informativní, zpravovací – podává nové informace
- přesvědčovací, persvazivní – udává názory, postoje mluvčího, má přimět adresáta...
Celý článek
JAK NAPSAT FEJETON
Typy fejetonu:
1) fejeton – beseda:
- jakýsi rozhovor se čtenáři
- existuje zřejmě nejdéle, tímto způsobem psal Jan Neruda
- autor se obrací na čtenáře (proto „beseda“)
- věty jako „co myslíte...“, „co byste dělali, kdyby...“, „to vám jistě nemusím vysvětlovat“
2)...
Celý článek
PUBLICISTICKÝ STYL III
Jazykové prostředky
především se využívají podstatná jména a slovesa
novinář dbá na přesná vyjádření – vynechává slova nicméně, poněkud, jaksi
většina článků je napsána ve 3. osobě
odstavcový háček – poslední slova odstavce souvisejí s první větou následujícího...
Celý článek
SLOHOVÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
S jakými slohovými útvary se ve sdělovacích prostředcích setkáváme nejčastěji?
zpravodajství, komentář, úvaha, kritika, fejeton, úvodník, článek, sloupek, kurzíva, referát, interview – rozhovor, reportáž, recenze, dopis, reklama,...
Celý článek
REPORTÁŽ
- jeden z publicistických slohových útvarů
lat. reporto = přinést zprávu
„svědectví“ – autor píše o něčem, co zažil nebo viděl, příp. píše podle výpovědi svědků
- může obsahovat osobní názory a stanoviska (nemusí)
- může obsahovat interview
- jazyk může být strohý –...
Celý článek