Zásady úspěšné prezentace
Důkladné nastudování samotného tématu prezentace je samozřejmostí. Důležité je uvědomit si, co budete prezentovat, a naladit se na to. Pokud se vaše prezentace týká například neuspokojivých výsledků firmy v předešlém kvartálu, měli byste vystupovat jinak, než při prezentaci o novém produktu, který s velkou slávou právě uvádíte na trh.
1. Pro koho budete prezentovat?
Platí to o prezentaci, ale i o kterémkoliv jiném produktu nebo službě: abyste mohli prezentaci co nejlépe udělat, měli byste vědět, pro koho ji děláte. Zkuste si proto při přípravě prezentace odpovědět na následující otázky.
Kolik lidí bude v publiku? Budou tam sedět převážně muži, nebo ženy? Jaká bude jejich pozice? Jaký bude jejich věk? Budou to klienti, management, spolupracovníci, nebo obchodní partneři? Jakou od nich můžete čekat reakci? Ale především: jaké jsou jejich potřeby?
2. Podívejte se na téma očima posluchačů
Líbí se mi věta, kterou vyslovil úspěšný obchodník Zig Ziglar: „V životě získáte všechno, co budete chtít, když budete pomáhat druhým lidem, aby dostali to, co si přejí oni.“
Zkuste se vcítit do role posluchačů. Zkuste si jejich pohledem a jejich ústy položit otázku: „A co z toho budu mít já? Co mi to přinese?“
Zkrátka se zamyslete, co by asi tak chtěli dostat, co je nejvíc zajímá a co si nejvíc přejí.
3. Struktura prezentace
Na úplný začátek je žádoucí posluchače nějak překvapit, upoutat. Zkuste třeba hned při příchodu do místnosti mlčky napsat na tabuli nějaké nesmyslné číslo, které však bude něco symbolizovat. Nebo můžete na úvodní slajd umístit svojí fotku z dětství, či položit vtipnou a nečekanou otázku.
Po zaujetí publika může následovat uvítání, představení názvu prezentace a důležité ujištění, že jste pro ně přichystali přesně to, pro co si přišli.
Jak pokračovat? Říká se, že v úvodu bychom měli posluchačům říci, co jim řekneme, potom jim to říci, a na konec říci, co jsme jim řekli.
4. Jak zvýšit pozornost posluchačů?
Pozornost zpravidla zvýšíte něčím překvapujícím. Něčím, co do vašeho přednesu zdánlivě nepatří. Může to být například hra s hlasem a řečí. Snížit nebo zvýšit hlas. Začít mluvit rychleji, či pomaleji. Nebo se dokonce na chvilku odmlčet. Udělat chvilku ticha. Ticho by mělo nastat vždy 3 vteřiny před, a 3 vteřiny po důležitém sdělení.
Účinné je také používání řečnických otázek. Pečlivě však zvažte přímé otázky na jednotlivé posluchače: pokud by se stalo, že neznají odpověď, může dojít k nepříjemné chvilce pro něj i pro vás.
5. Řeč těla při prezentování
Uvědomte si, že natažené končetiny budí dojem, že jste sebevědomější. Mějte proto pevný postoj a natažené nohy. Stejně tak dělejte velká gesta rukama, a opět se nebojte ruce pořádně natáhnout. Důležitý je oční kontakt. Snažte se udržovat kontakt se všemi posluchači, napříč celou místností. Dívejte se do hlediště, jako byste si pečlivě prohlíželi tvar velkého písmene M.
6. Tréma?
Zkuste se zamyslet, jakou otázku byste během prezentace nechtěli dostat. A připravte se na ni!
Pro zklidnění může být dobrým pomocníkem antistresové dýchání. Osobně si myslím, že nejúčinnější pomůcka na uklidnění je přijmout sám sebe takového, jaký jsem. Být sám sebou. V několika poučkách jsem četl názor, že pokud máme trému, měli bychom se opírat pouze o jediného posluchače, který nás nejvíce poslouchá a tím se uklidnit. Dovolím si ale tvrdit, že existuje mnohem účinnější rada: při prezentování se opírejte pouze o jediného člověka – a tím jste vy sami!
KONZULTAČNÍ HODINY
Od 15. září 2022
vždy v pondělí a úterý
od 14.30 do 15.30
Platí do konce školního roku.
Během průběhu distanční výuky jsou konzultace
ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.
Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si berte sebou.
- Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem.
- Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování.
- V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.
- Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.