ZNAKY, KOMPOZICE A DRUHY POPISU

ZNAKY, KOMPOZICE A DRUHY POPISU

 

  • základní a nejčastěji užívaný slohový útvar (spolu s charakteristikou)

  • uplatňuje se samostatně (popis prostý, popis odborný, popis pracovního postupu, návod, charakteristika), i se prolíná s dalšími postupy

  • v mnohém podobný s charakteristikou, často se doplňují

 

Popis

  • úkolem je podat celkový obraz popisovaného předmětu nebo jevu – vystihnout části předmětu, jejich vlastnosti

  • cílem je, aby čtenář získal správnou představu o vnitřní i vnější stránce

+ často doplněn o obrázky, schémata, přehledy, tabulky

 

Podle účelu a adresáta se rozlišuje

  • popis prostý

- snaha o co největší názornost

  • popis odborný

- snaha o co největší přesnost

  • popis umělecký = líčení

- subjektivní zabarvení

 

Co se popisuje?

lidé, zvířata, věci, činnosti, přírodní děje

Podle typu popisovaného tématu se rozlišuje

* statický popis – předmětu

* dynamický popis – děje (je nutné ho odlišit od vyprávění!, popis není napínavý)

* popis pracovního postupu – nejjednodušší je návod

 

Kompozice

- kompozice je určena cílem popisu: podat ucelený obrázek o částech nebo vlastnostech popisovaného předmětu

Postup:

1. soustředěné pozorování popisovaného jevu

2. určení jednotlivých částí předmětu a jejich vlastností

3. pojmenování jednotlivých částí

4. logické seřazení jednotlivých částí:

volba postupu podle nějakého systému, např.:

  • postup od celku k částem

  • postup od nejdůležitějších částí k méně důležitým

  • postup od zajímavých částí k méně zajímavým

  • postup zleva doprava, zprava doleva, shora dolů, zdola nahoru

= výsledný popis musí být ucelený a přehledný

 

Možná osnova popisu:

 

I. Úvod – seznámení se s předmětem, dějem, jeho definice, zdůvodnění, proč o něm píšeme, zařazení do vyšší skupiny apod.

II. Vlastní popis

a) popis statický: popis jednotlivých částí a jejich vlastností podle zvoleného pořadí

b) popis dynamický: popis jednotlivých činností, dějů, příčin, důsledků = zdůvodnění

- bývá chronologický – tak, jak za sebou následují činnosti

III. Závěr – souhrn hlavních předností nebo nedostatků, výsledný efekt, závěrečný krok činnosti

  • vystižení významu, využití předmětu, doporučení

 

Jazykové prostředky

- záleží na druhu popisu

důležitý je slovník – volba odpovídajících výrazů

- uplatňují se podstatná jména (v odborném popisu odborné názvy, termíny)

vlastnosti vystihují přídavná jména – často několikanásobná nebo postupně rozvíjející

důležitou funkci hrají příslovce – nejčastěji místa a času

přesnost se zajistí použitím číslovek

- slovesa nehrají tak výraznou roli

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.