VÁLKA JAKO TÉMA A BOLESTNÉ VZPOMÍNKY MEZI ŘÁDKY

VÁLKA JAKO TÉMA A BOLESTNÉ VZPOMÍNKY MEZI ŘÁDKY

 

Jan Drda (1915-1970)

* Příbram, studia FF

redaktor Lidových novin, Práce, Práva lidu

předseda Svazu čsl. Spisovatelů, poslanec

 

dílo:

autor filmových scénářů

Městečko na dlani – románová prvotina, velký čtenářský ohlas, zfilmováno

- o obyčejných příbramských hornících, bezprostřední vyprávění

Živá voda, Putování Petra Sedmilháře – další romány

pro děti: České pohádky

divadelní hry: Hrátky s čertem, Dalskabáty, hříšná ves

- návaznost na lidovou tradici, laskavý humor

Němá barikáda – vyšla r. 1946, vyjadřuje postoj k nacistické okupaci

- soubor 11 působivých povídek

- povídka Vyšší princip byla zfilmována. Děj se odehrává podle skutečné události na tehdy příbramském gymnáziu, kde nyní sídlí Střední zdravotnická a vyšší odborná škola.

Krásná Torzita – pokus o navázání na Němou barikádu

 

Jiří Weil (1900-1959)

člen Devětsilu, novinář, prozaik, redaktor, překladatel ruské literatury

 

dílo:

reportážní kniha: Češi stavějí v zemi pětiletek – o českých dělnících v SSSR

Moskva – hranice – román s přesvědčivými moderními postupy, reportážní prvky

- zřejmě první literární zpracování Stalinových politických čistek u nás

- hl. hrdina, věrný komunista, je nespravedlivě obviněn, vinu přijímá v zájmu strany

- román nebyl pochopen, vadil oběma stranám

Život s hvězdou – román o muži, který čeká na pokyn k transportu

Na střeše je Mendelssohn - novela

 

Karel Ptáčník (1921-2002)

r. 1940 totálně nasazen, po válce u národního výboru, tajemník Svazu čsl. Spisovatelů

po r. 1968 zakázaným autorem

 

dílo:

Ročník jednadvacet – příběh generace narozené ve stejném roce jako autor

- lidé odvelení do říše, kde museli tvrdě pracovat

- román byl ceněný kritikou i čtenáři, získal státní cenu

 

LUSTIG, FRÝD, PAVEL

 

Arnošt Lustig (1926-2011)

- židovský původ, vězněn v Terezíně, Osvětimi a Buchenwaldu

- r. 1945 utekl z transportu smrti, vystudoval VŠ a pracoval jako redaktor

- r. 1948 byl zpravodajem v izraelsko-arabské válce

- po r. 1968 emigroval, stal se ineditním autorem – žil v Izraeli, poté v USA

- přednášel teorii literatury ve Washingtonu

povídky: Noc a naděje, Démanty noci, Ulice ztracených bratří

- zpracovává zážitky z holocaustu, vždy 2 vrstvy – detailní zobrazování nacistických hrůz a vnitřní stavy hrdiny

Dita Saxová, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou – novely, hrdinky v psychickém vypětí

Miláček – román z izraelsko-arabské války

 

Norbert Frýd (1913-1976)

- autor oficiálně vydávané tvorby

- prozaik – autor pohádek a dobrodružné prózy

- představitel druhé vlny válečné tvorby – autor próz o koncentračním táboře

- byl vězněn v Terezíně, Osvětimi a Dachau

rysy: zvýrazněná psychologie, tragika spočívá v pocitech postav

vyprávění v er-formě – věcně, bez příkras

Krabice živých – román odehrávající se v německém koncentračním táboře na konci 2. sv. války

- pražský intelektuál Zdeněk Roubík pracuje jako pomocník vězeňského písaře a má na starost kartotéku vězňů = krabici živých

- touží přežít, ale také pomáhá jiným

 

Ota Pavel (1930-1973)

- vl. jménem Ota Popper, otec byl žid, on a dva bratři byli odvedeni do koncentračního tábora

- prozaik, novinář – sportovní redaktor

- onemocněl duševní chorobou, léčil se a intenzivně psal

rysy: zobrazení okolí řeky Berounky a křivoklátských lesů

poetické vyprávění, básnické zobrazení přírody, laskavost

upřímnost, opravdovost

významné místo má příroda

píše menší prozaické útvary, silně lyrizované

- „básník řeky a tichých večerů“, znalec lidských duší

- autobiografický, vychází ze 2 zdrojů – otec Leo, obchodní cestující a okolí řeky Berounky

2 okruhy tvorby:

povídky a reportáže ze sportovního prostředí – Plná bedna šampaňského, Dukla mezi mrakodrapy, Pohádka o Raškovi

povídky s postavou tatínka – Smrt krásných srnců, Jak jsem pokal ryby (obě povídkové knihy vyšly v souboru Zlatí úhoři)

- dětství na chalupě, v pozadí transporty do koncentráků a válkaú)

 

Jan Drda – Vyšší princip (ukázka)

Posadili se jako stroje, když on dosedl za katedru. Ne třída. Už ne společenství. Každý z nich sám, oddělen vlastní skořápkou strachu. Či nenávisti?

Žáci,“ řekl jim, ale hlas se mu zadrhl už na prvním slově. Nemohl ani vydechnout. Vstal, aby si uvolnil hrudník. V ubohém zmačkaném sáčku starého mládence, s kalhotami vyboulenými na kolenou, ošklivec zďobaný neštovicemi se postavil na samý kraj stupínku.

Žáci,“ vykoktal po druhé, škrtě se v límečku, „profesorský sbor mne pověřil abych... ehm… včerejší... smutnou událost... uvedl... na pravou míru... S hlediska... vyššího principu mravního...“

V tu vteřinu se k němu zvedlo dvacet párů očí. Jako by ta stará, častým užíváním znevážená fráze najednou nabyla nové, strašné chuti a tvaru. Jako by byla nepřátelstvím, které pokládá mezi ně a sebe. Anebo... S největším úsilím popadl dech. A potom naráz, s chvatem tonoucího, jenž se bojí, že bude zahlcen a nedořekne, vykřikl na své žáky:

S hlediska vyššího principu mravního... vám mohu říci jenom jedno: vražda na tyranu není zločinem!“

Tou jedinou větou se zbavil všeho napětí a zmatku. V hlavě se mu rozjasnilo, s nesmírnou přesností a podrobností rozeznával každého z těch dvaceti, které vedl už od kvinty a jejichž oči teď visely na jeho ústech: dobráky, zarputilce, úskočníky, chlapce čestné a mírné vedle divochů a ulejváků, tvrdohlavce, šplhouny i pomalé, těžkopádné dříče a nemotory. Dost možná, že právě mezi nimi je ten, kdo udal Ryšánka, možná, že nějaké drobné příkoří, nedorozumění nebo nepostřehnutelná nenávist přinese nové úděsné ovoce. Leč přes to všecko: kterému z nich je možno lhát do očí? Popadla ho žíznivá potřeba, zrovna před těmito chlapci říci větu, kterou už od včera v sobě přemáhal, kterou div nevyslovil ráno ve sborovně, s kterou se musel svěřit stůj co stůj. Pomalým, tichým, uvnitř klidným hlasem řekl své třídě, vydávaje se jí docela do rukou:

Také já... schvaluji atentát na Heydricha!“

Cítil, že bylo vyřčeno všecko. Obrátil se proto ke katedře, usedl a začal zapisovat do třídní knihy. Ale sotva se dotkl perem stránky, ozval se z lavic povědomý hluk. Vyšší princip zvedl pomalu oči ke své třídě. Dvacet septimánů stálo před ním v pozoru, se zdviženými hlavami, s očima planoucíma.

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.