Úvod do studia sociologie

Učebnice se zabývá dvěma okruhy občanského a společenskovědního základu, a to problematikou sociologie a dále médii a jejich vlivu na člověka. Témata celku sociologie se věnují vymezení nauky a základních pojmů sociologie, struktuře společnosti a procesu socializace člověka. Seznamuje také s problematikou rodiny a věnuje se rovněž vztahu člověka, kultury a přírody; procesu integrace člověka v kultuře dané společnosti.

Celek zaměřený na média poměrně úzce souvisí s celkem předchozím. Média a reklama provázejí v současné společnosti člověka na každém kroku; je proto vhodné naučit se jim rozumět, umět si informace třídit a ověřovat si je z více zdrojů. Seznámí vás s problematikou komunikačního procesu, médii jako takovými, mediálními celky a žurnalistickými žánry. Poměrně podrobně se tato část učebnice věnuje masmédiím a novým médiím, zejména pak těm, která jsou založena na internetových technologiích.

 

Výuka pokrývá tato témata:

SOCIOLOGIE:

1. Sociologie jako věda (Vznik sociologie a její postavení v systému věd; Předmět sociologie a metody jejího zkoumání; Významní představitelé sociologického myšlení)

2. Člověk a společnost (Tradiční a moderní společnost; Postmoderní společnost; Společenské procesy a změny; Globalizace; Sociální hnutí; Sociální norma a deviantní chování)

3. Člověk jako součást sociálních útvarů (Sociální seskupení a sociální skupiny; Vznik a dynamika malé sociální skupiny; Komunita, dav a kolektivní jednání)

4. Rodina (Rodina, její funkce a typy; Socializace člověka/Gender; Krize rodiny)

5. Struktura společnosti (Nerovnost ve společnosti; Sociální stratifikace - rozvrstvení; Sociální status a mobilita)

6. Kultura a společnost (Člověk, příroda a kultura, Kultura, její druhy a funkce; Masová kultura; Multikulturní společnost)

MÉDIA:

1. Komunikace (Pojem komunikace; Komunikační proces; Historie komunikace; Masová komunikace)

2. Žurnalistika (Žurnalistika; Kdo je to žurnalista?; Zdroje žurnalistických informací)

3. Typy mediálních obsahů (Mediální obsahy a jejich žánry; Zpravodajství; Publicistika; Ostatní druhy mediálních obsahů)

4. Média (Podstata a význam médií; Funkce médií; Veřejnoprávní a soukromá média; Tištěná média; Elektronická média)

5. Média v zábavě, reklamě a společnosti (Média a zábava; Média a reklama; Média a společnost; Současná reklama).

6. Vliv, omezení a nebezpečí médií (Vliv médií; Média a vládní moc; Vliv médií na děti a jejich vývoj; Stereotypy a předsudky v médiích).

7. Regulace médií (Regulace a kontrola médií; Média pro veřejnou službu; Legislativní úprava médií; Autoregulace neboli vnitřní regulace médií; Etika v žurnalistické práci; Svoboda slova).

8. Nová média (Elektronická média; Internet jako prostor pro „submédia“; Problémy internetové komunikace).

Na témata učebnice navazuje praktická cvičebnice.

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.