SVĚTOVÉ DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
SVĚTOVÉ DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
umělecké směry:
epické drama – navazuje na B. Brechta, tzv. „divadlo na divadle“ – vtahování diváků do děje, nehraní si na skutečnost
existencionalismus – pocity osamění, úzkosti, hledání smyslu života
absurdní drama – ukazuje nesmyslnost života, v hrách se opakují tytéž situace dokola = opakování historie, prázdnota
dadaismus, surrealismus, socialistický realismus
výběr ze světových dramatiků:
Jean-Paul Sartre (1905-1980)
Francouz; prozaik, esejista, filosof, dramatik
účastník 2. světové války, v Alsasku zajat
hodně cestoval, přednášel i v Praze
Nobelovu cenu nepřijal
existencionalismus – hry se zaměřují na aktuální problémy lidstva
drama:
- vliv antického dramatu, B. Brechta a A. P. Čechova
- hry se odehrávají v minulosti (antika, německá reformace), v přítomnosti (2. sv. válka)
Mouchy – parafráze Aischylovy Orestei
- pokládá se za počátek existencionalistického divadla
- město Argos, Orestes přichází se svým sluhou do tohoto zpustlého města, kde panuje totalita (paralela k tehdejší Francii). Orestes se rozhodne pomstít bezpráví
Počestná děvka – hra vyjadřující se k rasismu na jihu Ameriky
- černoch je obviněn ze znásilnění a vraždy, což spáchali běloši
- prostitutka Lizzie je nucena vypovídat proti černochovi, nakonec se rozhodne říct pravdu
Za zavřenými dveřmi – dodržena jednota místa, času a děje (Aristoteles)
- debata tří mrtvých (novináře, lesbičky a erotomanky), nikdo z nich na sobě nespatřuje zápory
Mrtví bez pohřbu – drastická hra, pobuřovala
- francouzští odbojáři čekají na smrt, jsou drženi gestapem
- nejmladší z nich prohlásí, že promluví, ostatní ho ze strachu zaškrtí
Špinavé ruce – antikomunistická hra
Ďábel a Pánbůh – nejfilozofičtější Sartrova hra
Vězňové z Altony – o poválečném Německu
Albert Camus (1913-1960)
Francouz; prozaik, dramatik, publicista
existencionalismus – sám nechtěl být řazen nikam
narozen v Alžíru (tehdy fr. kolonie), vyrůstal v chudinské čtvrti
vystudoval filozofii a klasické literatury
krátce členem komunistické strany, poté novinářem – r. 1940 vyhoštěn z Alžíru
v Paříži účastníkem protifašistického hnutí
po válce kritikem kolonizace v Alžíru
držitel Nobelovy ceny za literaturu (1957)
zemřel při autonehodě
drama:
Caligula – o římském císaři, Caligula revoltuje proti absurditě zločiny a vraždami
- v Camusově podání to není blázen, zaměřeno proti diktátorským režimům
Nedorozumění – děj se odehrává v prázdném penzionu v Českých Budějovicích
- nový host, Afričan, je pro majetek personálem otráven a vhozen do řeky
Stav obležení, Spravedliví
Rekviem za jeptišku – dramatizace románu W. Faulknera, Běsi – dramatizace románu F. M. Dostojevského
Tennessee Williams (1911-1983)
Američan; dramatik – psychologické drama
nedokončil studia žurnalistiky
držitel Pulitzerovy ceny
drama:
- využíval vlastních zkušeností z mládí na americkém jihu
- hrdinové jeho her žijí ve světě iluzí
Bitva andělů (Sestup Orfeův) – kombinace mýtu o Orfeovi a Kristovi
Skleněný zvěřinec
Tramvaj do stanice Touha – vrchol amerického dramatu, analýza představ o minulosti, která je pouhý sebeklam
Kočka na rozpálené plechové střeše – Maggie se vdala za syna jižanského milionáře, který má rakovinu
- hra je o snaze příbuzných získat si milionářovu přízeň a dědit
Sladké ptáče mládí, Noc s leguánem
Edward Albee (* 1928)
Američan
- člověk v krizových situacích
Kdo se bojí Virginie Woolfové, Pískoviště, Smrt Bessie Smithové