Světová literatura 1. pol. 20. stol. - Poezie, literární směry přelomu 19. a 20. stol.

Světová literatura 1. pol. 20. stol. - Poezie, literární směry přelomu 19. a 20. stol.

Na počátku 20.st. se svět velmi změnil. S přibývajícími technickými vynálezy se zkracují vzdálenosti a tempo života se zrychluje.

V roce 1900 se svět pyšní svými výsledky na pařížské výstavě.

V letech 1914-1918 však zuří v Evropě první světová válka, která bezohledně rozmetala všechny dosavadní jistoty. Po jejím skončení se nově koncipuje tvář světa. Kromě škod přinesla tato válka také velké sblížení mezi Evropou a Amerikou. Mnohé státy se vydávají po vzoru USA, Anglie a Francie na cestu demokracie. Úsilí o nový životní styl, touha po jistotách, osvobození a nastolení nového řádu vede také v některých zemích k nástupu fašistických a komunistických režimů.

Poválečné oživení ekonomiky však nevyústilo ve stabilitu, ale naopak ve vleklou hospodářskou krizi ve 30.letech, kdy se znovu situace vyhrocuje a svět se znovu připravuje k válce.

Česká meziválečná literatura tvoří vrchol celého národního písemnictví všech dob.Stala se tvorbou vpravdě světovou. Poezie této doby byla později oceněna Nobelovou cenou za literaturu v díle J. Seiferta.Vznikala pod vlivem moderních směrů vznikajících ve světě.

Podněty naturalismu i symbolismu se zdály být vyčerpány.

Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období

Civilismus

  • vzniká z opojení technikou – zobrazuje technické vymoženosti nové doby – stroje, elektřinu, továrny, mrakodrapy – a nový životní styl, který tyto vymoženosti přinášejí

Futurismus

  • vznikl v Itálii, obrací se k budoucnosti, vznikl jako revolta proti měšťáctví a dosavadnímu umění, heslo : „zbořte muzea“, obdivoval techniku, chtěl vytvořit umění, které by odpovídalo tempu nadcházející průmyslové doby. Člověka chtěl vysvobodit z dosavadních vazeb na společnosti, podobně chtěl vysvobodit i slovo z věty a větných spojení /zrušil interpunkci/, autoři chtěli vyjádřit eufonií /libozvučnost/ nebo kakofónií /nelibozvučnost/ rachot strojů, letadel, chtěli působit i zrakově /typogramy- využívali velikosti a rozvržení písma/. Používali nezvyklých výrazů – matematické symboly, odborné výrazy

Zakladatelem futurismu byl

Filippo Marinetti / 1876-1944/

  • italský básník, dramatik a politik

  • autor Manifestu futurismu

  • ve své tvorbě zachycuje pohyb do časově rozložených fází, odstraňuje interpunkci

básnická sbírka: Osvobozená slova

Expresionismus

  • vyjadřoval především pocity tísně a úzkosti, vyvolané přesvědčením, že člověk je bezmocně ztracen v odlidštěném světě plném demagogie a lží, ale i touhu po vytvoření nového lidství a všeobecného sbratření

  • malíři zobrazovali smutnou, pochmurnou atmosféru, bledé obličeje /Edvard Munch – norský malíř – obraz Křik, Vincent van Gogh, Paul Gaugain/

Johannes Robert Becher

básnická sbírka: Bratření

Kubismus

  • malíři Picasso a Braque jej formují před válkou v Paříži – nechtěli napodobovat skutečnost, ale rozkládali předměty i osoby na obrazech tak, jako by byly malovány z různých pohledů – zpředu i zezadu a ze stran současně. Rozkládali je na geometrické obrazce, jejichž základem byla krychle, ale využívali i ladných tvarů, často houslí, kytar Pablo Picasso: „Maluji předměty tak, jak je myslím, na tak, jak je vidím.“

Kubofuturismus

  • spojení předchozích směrů – předcházel surrealismu a dadaismu

Guillaume Apollinaire / 1880- 1918/

  • francouzský básník, jehož díla mají podle Nezvala „pro českou poezii takový význam jako pro lidstvo objevení parního stroje a elektřiny“

  • narodil se jako nemanželský syn litevsko polské šlechtičny – vlastním jménem Wilhelm Apolinaris de Kostrowitzky

  • většinu života trávil v Paříži, kde také zemřel na následky španělské chřipky

  • psal básně, prózu i divadelní hry

Nejznámější sbírka:

Alkoholy /1913/

  • chtěl postihnout soudobou společnost – princip asociace – vybavování představ, které se nezakládá na logických vazbách, ale sbližuje motivy značně vzdálené – to vedlo k potlačování interpunkce v jeho poezii, k polytématické stavbě básně – tento typ básně byl nazván Pásmo

sbírka: Kaligramy - /1918/

  • vznikla zčásti na frontě – její podstatnou část tvoří tzv. kaligramy – básně založené na uspořádání slov do určitých obrazců /Eiffelova věž/

Zavražděný básník

  • autobiografie – soubor básnických próz- souvislosti se skutečným Apollinairovým životem, hlavní hrdina byl synem smyslné ženy, znal dobře prortředí hazardních her, kde se jeho matka pohybovala. Po příchodu do Paříže se seznámil s malířskou avantgardou, hlavně Picassem . Básníkova životní láska – její jméno je metaforou Apollinairova pojetí ženy – Smutenka Balerínová - byla to malířka Marie Laurenciová, která žila v letech 1908-1912 s Apollinairem – rozchod s ní těžce nesl – zajímavé je, že ji zpodobnil v díle než se seznámili

Dadaismus

  • název z fr. dada /koníček, hračka/ - slovo náhodně nalezené po otevření slovníku špičkou nože – názory na vznik názvu se různí

  • člověk zahnaný do úzkých si často ulevuje humorem, satirou a smíchem

  • Jako svérázný protest proti válce vznikl r. 1916, kdy zuřila 1.sv.válka a založili jej ve švýcarském Zurychu umělci různé národnosti, které spojoval odpor proti válce a nesmyslnosti vraždění. Odmítli všechny hodnoty, odmítli řád a logiku a začali hlásat naprostou anarchii v životě i kultuře. Libovali si v nesmyslnosti, vymýšleli si všelijaké zvláštnosti a recese, aby namíchli měšťáky – /Mona Lisa s knírkem/

Tristan Tzara / 1896-1963/

Manifest dadaismu

  • ... „Chcete-li udělat dadaistickou báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte si v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat.“

básnická sbírka: Jízdní řád srdce

Surrealismus

  • vzniká po první světové válce ve Francii

  • poprvé tohoto termínu použil G. Apollinaire: „Když chtěl člověk napodobit chůzi, vymyslel kolo, které se vůbec nepodobá noze. Tak dospěl k surrealismu, aniž věděl jak. “ Surrealisté chtěli vypovídat o tom, co se děje v lidském povědomí a chtěli to bezprostředně zaznamenat v podobě automatického textu.Odmítali logiku, chtěli plně osvobodit lidskou fantazii.

Paul Eluard /1895-1952/

  • francouzský básník – básnická sbírka: Veřejná růže – vrcholné dílo surrealismu


 

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.