První zpráva

Vážení a milí pedagogové, dámy a pánové!
V publikaci „Poznej svá práva, svobody a povinnosti!” navazujeme na publikaci „Práva jsou pro všechny”, a proto si dovolím připomenout několik otázek a zásad, jejichž ujasnění považuji pro naši práci za natolik důležité, že zároveň s nimi opakuji i prosbu a výzvu k jejich vnímavé reflexi, popřípadě k jejich tvůrčímu doplnění.
Po založení první republiky si prý náš první prezident Tomáš G. Masaryk povzdechl: „Tož, demokracii bychom měli, teď ještě potřebujeme demokraty.” Masaryk však také rád říkával, že „demokracie je diskuse”, neboť se domníval, že to je právě jedna z hlavních cest výchovy k demokracii. Předešel tak svým způsobem o řadu desetiletí myslitele typu Paula Ricoeura či Jürgena Habermase, kteří se spolu s mnoha dalšími pokoušejí promýšlet a prosazovat nový typ etiky odpovědnosti, např. tzv. diskursivní etiku, či jak se rovněž říká etiku komunikativní a etiku diskusní, v níž platí mj., že nejlepší argument by měl zvítězit svou vlastní vahou, tedy způsobem, jímž pravdu vyjadřuje a jímž se k pravdě blíží. Myšlenka pravdy není v našich myšlenkových dějinách něčím opomíjeným či vedlejším. Vzpomeňme jen Jana Husa, Emanuela Rádla či Jana Patočku. Právě Don Quijote české filosofie Emanuel Rádl hovořil o pravdě jako o tom, „co býti má”, jako o „skutečnosti nejskutečnější”, a tak zdůrazňoval též etický, morální a pragmatický význam pravdy v našem životě, neboť pravda nás vyzývá a hledá si „bojovníky za svá práva”. Tato pravda – osvětlující, osvobozující a vyzývající – může vystoupit právě v čestném a otevřeném dialogu, v diskusi, v níž neplatí pouhá výmluvnost, ale váha a objasňující síla argumentu.
Jak je to s námi? Jsme schopni takové diskuse a dialogu? Umíme diskutovat? Leccos napovídají tzv. diskuse našich volených představitelů – politiků či rozpravy poslanců a senátorů v parlamentě. Je z nich zřejmé nejen to, že zatím neumíme své zástupce dobře vybírat, ale i to, že řada z nás doposud neovládá základní dovednosti tzv. lidské a občanské „gramotnosti”. Nikoliv gramotnosti ve smyslu známého trivia – umět „číst, psát a počítat”. Ale dovednosti, bez nichž je náš život v dnešní společnosti takřka nemožný.
Co všechno (většinou) neumíme, nebo umíme jen nedostatečně?
Neumíme :
• aktivně naslouchat
• mluvit tak, aby nám druzí rozuměli
• kriticky pozorovat a zkoumat, co je před námi
• číst s hlubším vhledem a porozuměním (nejen povrchně)
• vyjádřit srozumitelně své myšlenky písemnou formou.
Jedním slovem neumíme dobře a efektivně komunikovat.
A jsou tu ještě další schopnosti a dovednosti, které patří k současné „občanské či lidské gramotnosti”. Vedle zmíněných komunikačních dovedností jsou tu dovednosti, kterým se odborně říká „interpersonální” – takové, které jsou nezbytné při vzájemném styku lidí.
Patří sem umění:
• spolupracovat s ostatními
• schopnost vést ostatní
• schopnost prosazovat a obhajovat názory a působit na ostatní lidi
• schopnost řešit (konstruktivně) konflikty a vyjednávat.
Dále jsou tu schopnosti potřebné pro úspěšné rozhodování. Nestačí znát a prosazovat správný názor, je třeba se také správně rozhodnout, jak to, co považujeme za správné, také uskutečnit.
A to není možné bez:
• schopnosti řešit problémy a rozhodovat se
• schopnosti plánovat a
• schopnosti užívat vhodné prostředky (např. matematiku) k tomu, abychom řešili nastalé problémy a dokázali přesvědčivě argumentovat a srozumitelně komunikovat.
Schopnosti a dovednosti spojené s moderní (či postmoderní) gramotností se doplňují a prolínají. A tak k nim přidejme ještě dovednosti tzv. celoživotního učení a vzdělávání.
První takovou praktickou dovedností je schopnost pracovat s vlastní motivací – s tím, co námi hýbe.
Jde o:
• schopnost převzít odpovědnost na vlastní učení a vzdělávání (a pamatujte: neučíme se jen ve škole)
• schopnost učit se vlastním „zkoumáním” a zkušeností – třeba zkoumáním zkušeností jiných lidí, kterým důvěřujeme
• schopnost kriticky uvažovat – někdy se říká „reflektovat” – a hodnotit
• schopnost používat informační a komunikační techniky a technologie.

A ještě dovolte, abych dodal jednu – po mém soudu nezbytnou – schopnost: umět brát věci i sama sebe s humorem.
A právě tohle – a všechny ostatní zmíněné dovednosti – byste si mohli v souvislosti s lidskými a dětskými právy společně vyzkoušet a procvičit.

P.S. A nezapomeňme: právo bývá často chápáno jako „minimum etiky” či „minimum morálky”. Co to znamená? (Také jedna z možných otázek pro diskusní skupiny!)

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________. 

 

Vytvořte si web zdarma! Webnode