PRAVOPISNÉ JEVY – MNĚ/MĚ

PRAVOPISNÉ JEVY – MNĚ/MĚ

 

ZÁJMENO MNĚ / MĚ / MNE

= správné skloňování zájmena já

 

1. pád já

2. pád mě, mne

3. pád mně, mi

4. pád mě

6. pád mně

7. pád mnou

 

  • ve 2. a 4. pádě se píše mě

  • ve 3. a 6. pádě se píše mně

 

Pomoct si můžeme pomoci skloňováním zájmena: TY:
1. p. ty
2. p. (bez) tebe/tě
3. p. tobě
4. p. tebe/tě
6. p. (o) tobě
7. p. (s) tebou

 

Procvičení:

o mně, vidí to na mně, dá na mě, šla tam beze mě, dej to mně

 

Petr si ode mě půjčil už třetí knížku. Mě se to netýká, nezatahujte mě do svých problémů. Mně je to jedno. Doufám, žes mě správně pochopila. Mně se ten nový obraz vůbec nelíbí, to se na mě nezlobte. Pro mě za mě, vyzvedni mě dnes v sedm. Na mně a mém mínění koneckonců nezáleží. Konečně mě požádal o ruku, mně už připadalo, že se toho nedočkám. Všechny povinnosti zbyly opět na mně. Prosím, vyslechni mě, vyřešíme vše tak, aby se to zamlouvalo tobě i mně. Mně se má dcera svěřuje běžně, ví, že má ve mně oporu. Když na mě znenadání promluvil, jako by do mě uhodil blesk.

 

MNĚ A MĚ UVNITŘ SLOVA

 

1) mě píšeme v kořeni slova

Např. proměna – změnit, měna, měnit, měnič

výjimka – přídavné jméno tamější je utvořeno z příslovce tam + přípony -ější
 

2) mně píšeme tam, kde v příbuzném slově slyšíme n.

Např. vzpomněl – vzpomínka, vzpomínat

pomněnka – pomnít, případně zapomínat, vzpomínat

X rozuměl – rozumí, uměl – umí, zatmění – zatmívá, porozumění – porozumí

-> neslyším-li v příbuzném slově N, píšu mě.

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.