MAGICKÝ REALISMUS
MAGICKÝ REALISMUS
vzniká od pol. 50. let
- bývá pokládán za počátek postmoderní literatury, někteří autoři ho ale s postmodernou vůbec nespojují
- pojem magický realismus se používá pro latinskoamerickou prózu a pro ruské, kirgizské spisovatele
= země, kde je silná tradice mytologie a ústní lidové slovesnosti
- autor je ovlivněn mytologickým výkladem světa
základní princip: prolínání dvou světů
- vlastní spisovatelovo vyprávění + magický, mytologický, snový nebo fantazijní svět
- hranice těchto dvou rovin je těžko postřehnutelná, příhody vypadají jako jedinečné, ale ve skutečnosti se jedná o nějaký běžný vzorec z mytologie (násilí, láska, nespravedlnost)
- zázračno je vlastní Latinské Americe, magie je zde součástí života
- čtenářsky náročné texty, ale zároveň přitahující, dráždivé
Gabriel García Márquez (1928)
Kolumbijec, nejvýraznější představitel magického realismu
- navazuje na tradici kolumbijské literatury, čerpá z vypravěčské tradice
- výborná znalost moderní světové literatury
- nositel NC za literaturu z r. 1982
Sto roků samoty – rozsáhlá kronika malého města Maconda a rodiny Buendíů
-
sledujeme osudy od koloniální doby do 60. let 20. st.
-
život rodu má dané pravidla: skončí, když se narodí dítě s prasečím ocáskem
-
běžné věci jsou chápány jako zázračné (led, vlak)
-
zázračným jevům se nikdo nediví, jsou brány jako běžná věc
Kronika ohlášené smrti – slovo kronika má být chápáno jako „černá kronika“
-
obsahem je vražda, ale ne pojatá detektivně, všechna fakta známe
-
ich-forma, autorem promluvy je přímý účastník
Podzim patriarchy, Láska v čase cholery
Čingiz Ajtmatov (1928-2008)
Kyrgyzstánec, prozaik a dramatik
jméno Čingiz podle vojevůdce Čingischána
vystudoval zemědělskou vysokou školu, pracoval jako zootechnik a veterinář
psal rusky a kyrgyzsky, próza má velmi blízko k poezii
Džamila – novela, která ho proslavila, děj během 2. sv. války
-
odměněn Leninovou cenou
Stanice Bouřná – román, 3 roviny: mýtus, současnost a budoucnost
Michail Bulgakov (1891-1940)
Rus, román Mistr a Markétka nese rysy magického realismu
- biblický příběh se prolíná s příběhem Fausta