Literatura doby husitské + ukázky textů
Literatura doby husitské
1378 (smrt Karla IV.) - 1471 (smrt Jiřího z Poděbrad)
- reformace - kritika společenských poměrů, zejm. způsobu života katolické církve (zesvětštění,
- odpustky, svatokupectví ...)
- úplný překlad Bible
- vítězství češtiny nad latinou a němčinou, vrcholí proces laicizace a demokratizace
- typické literární útvary: duchovní píseň, kronika, satira, traktát, kázání
1) období předhusitské (1378-konec 14. stol.)
Husovi předchůdci
- Konrád Waldhauser
- Matěj z Janova
- Jan Milíč z Kroměříže
- Tomáš Štítný ze Štítného (asi 1333-1409)
překlady
traktáty - počátky české naučné literatury
Knížky šestery o obecných věcech křesťanských
Řeči besední
Řeči sváteční a nedělní
2) období husitské
a) příprava husitského hnutí (poč. 15. stol.-1419)
Jan Hus (asi 1371-6.7.1415)
kazatel v kapli Betlémské, mistr a rektor UK (1409 Dekret kutnohorský)
vychází v Bible, navazuje na Johna Wyclifa
- latinské spisy De ecclesia (O církvi)
- De sex erroribus (O šesti bludiech)
- české spisy Výklad Viery, Desatera a Páteře
- Knížky o svatokupectví
- Dcerka
- Postila
- listy z Kostnice
jazykovědec - diakritický pravopis O pravopise českém (lat.)
(J. K. Tyl - Jan Hus
A. Jirásek - Jan Hus
P. Kohout - Ecce Constantia!;
L. Šaloun – Husův pomník na Staroměstském náměstí v Praze)
b) husitské boje (1419-1434)
- Žižkův vojenský řád
- Jistebnický kancionál, chorál Ktož jsú boží bojovníci
- Budyšínský rukopis
Vavřinec z Březové (asi 1371-1437)
- Píseň o vítězství u Domažlic
- Husitská kronika
3) období polipanské (1434-1471)
Petr Chelčický (1390-1460)
1. český filozof světového významu - „neodporování zlu násilím“
- O boji duchovním
- O trojiem lidu
- Sieť viery pravé
- z jeho učení čerpali jednota bratrská
Jiří z Poděbrad („husitský král“; 1420-1458-1471)
spolek evropských křesťanských panovníků - mírový plán
Lev Nikolajevič Tolstoj
zábavná literatura Václav Šašek z Bířkova (2. pol. 15. stol.)
Deník o jízdě a putování pana Lva z Rožmitálu a z Blatné z Čech až na konec světa
vlivy renesance (A. Jirásek - Z Čech až na konec světa)
...Páni tak mají panovati, jakož je práva vedú, ale ne, jakž chtiec; neb ne oni jsú nad právem
ustaveni, ale nad nimi j´ právo,...
...slušie pánóm, kdež mohú, aby svým poddaným byli dobrotiví, ale ne protiv bohu. Pakli
dobrota nemóž prospěti, má pán moc svého práva proti nebohatým ukázati a viece pro obecné
dobré než sám pro své...má býti štít dobrým a zlým kladivo.
(Tomáš ze Štítného: Knížky šestery ...)
Tyto sem kniežky napsal, věda, že ani chvály, ani milosti, ani úžitka tělesného od kněží
lakomých i od druhých světských neobdržím... A potká-li mě jich hanění aneb trápenie,
to sem před sě položil, že lépe jest pro pravdu smerť trpěti, než pro pochlebenství časnú
odplatu vzieti.
(Jan Hus: Knížky o svatokupectví)
Protož, věrný křesťane, hledaj pravdy, slyš pravdu, uč sě pravdě, miluj pravdu, prav pravdu,
drž pravdu, braň pravdy až do smrti, nebť pravda tě vysvobodí od hřiecha, od ďábla, od smrti
dušě a konečně od smrti věčné...
(Jan Hus: Výklad Viery, Desatera a Páteře)
...Také prosím vás, zvláště Pražané, aby na Betlém byli laskavi, dokud pán bóh popřeje, aby
v něm božie slovo kázali. Pro to miesto ďábel se rozhněval a proti němu farářóv a kanovníkóv
popudil spatřiv, že jeho královstvie v tom mietě sě rušilo. Ufám pánu bohu, že to miesto zacho-
vá do své vóle a učiní v něm prospěch větší skrzě jiné, než skrzě mě nestatečného učinil.
Také prosím, aby sě milovali, dobrých násilím tlačiti nedali a pravdy každému přáli.
(Jan Hus - z listů z Kostnice)
Jan Hus usiloval o počeštění slovní zásoby:
...též nynie hodni by byli mrskánie Pražané i jiní Čechové, jenž mluvie odpoly česky a odpoly
německy, řiekajíc: ...hantuch za ubrusec, šorc za zástěrku, knedlík za šišku, renlík za trérožku,
pancieř za krunéř, hunškop za konský náhlavek, marštale za konnici, ...trepky za chódy, mantlík
za pláštiek, hauzsknecht za domovní pacholek, forman za vozataj.
Ktož jsú boží bojovníci Nepřátel se nelekajte,
a zákona jeho, na množstvie nehleďte,
prostež od boha pomoci pána svého v srdci mějte,
a úfajte v něho, proň a s ním bojujte
že konečně vždycky s ním a před nepřáteli neutiekajte!
svítězíte.
(Jistebnický kancionál; Ktož jsú boží bojovníci)
A jako řeky divoké Jedni se řítí ze skály,
ze skály proudí vysoké jiní se v bahně ztrácejí,
a do údolí stékají, zbylí se k našim vracejí,
tak oni z Čech již prchají, myslí si, že jsou v bezpečí,
tvář mají strachem zsinalou a padli našim do léčí.
a vůbec nevědí, kam jdou. (Vavřinec z Březové: Píseň o vítězství
... u Domažlic)
...sváruov, krikuov a potrhání aby žádných nebylo u vojiště ani mezi námi.
Jestliže by kdo koho bil, ranil, ochromil nebo zabil, buď nad ním pomštěno podlé zákona
božího, jak pán buoh dopustí, žádného nevyměňujíce ani k vosobám zříce...
Také nechcem trpěti mezi sebou nevěrných, neposlušných, lhářuov, zlodějův, kostkařův,
loupežníkuov, plundréřuov, opilcuov, lájci, smilníkuov, cizoložníkuov, smilnic a cizoložnic
i všech zjevných hříšníkuov a hříšnic; ty všechny z sebe chceme puditi a honiti, nad nimi
popravovati s pomocí trojice svaté vedlé zákona božiho...
(Žižkův vojenský řád)
Protož tu jest sieť Petrova velmi zedrána, když jsta ta dva velryby veliká v ni vešla, to jest
kněz najvyšší s panováním královským a se ctí nad ciesaře, a druhý velryb ciesař s panováním,
s úřady a s mocí pohanskú pod kóží viery uvalil se. A když jsta se ta dva velryby hrozná v té
sieti již obracela, tehda jsta ji tak zedrala, že jest jie málo co v celosti ostalo.
(Petr Chelčický: Sieť viery pravé)
pro doplnění
Husitská literatura
Husovi předchůdci
Počátkem 15. století vyúsťuje krize feudalismu, vznikají mnohé rozpory ve společnosti, významné postavení ve společnosti měla církev - někteří lidé kritizovali její počínání: hromadění majetku, přijímání podobojí, odpustky, svatokupectví.
Kazatelé, kteří se odvážili poukazovat na tyto chyby církve, bývají označováni jako Husovi předchůdci.
Tomáš ze Štítného /1333-1401(9)/
-
o jeho životě je málo zpráv
-
narodil se na tvrzi Štítném u Žirovnice v jižních Čechách
-
odešel na studia do Prahy - na univerzitě nedosáhl hodnosti, vrátil se na rodnou tvrz a tam hospodařil
-
občas zajížděl do Prahy, r. 1381 se tam odstěhoval natrvalo
tvorba: překlady latinské literatury, teprve později vzniká jeho vlastní tvorba
tři samostatné spisy:
Knížky šestery o obecných věcech křesťanských
-
základním tématem jsou otázky věrouky / postavení víry, naděje, lásky v křesťanství, pokušení, hřích/, ale i zmínky o denním životě - část nazvaná „O hospodářovi, hospodyni a čeledi“
Řeči besední
-
základní poučení o víře - formou otázek a odpovědí - pro jeho děti
Řeči nedělní a sváteční
-
výklad čtení na neděle a svátky - jsou jistou náhradou kázání
Konrád Waldhauser / asi 1326- 1369/
-
Němec, kázal německy a latinsky
-
k jeho posluchačům patřil německý patriciát a studenti
-
studentům věnoval sbírku kázání „ Postila studentů svaté univerzity pražské“
-
vyzýval bohaté k pomoci chudým
Jan Milíč z Kroměříže /asi 1320- 1374/
-
český kazatel - větší okruh posluchačů, působil i osobním příkladem
-
vzdal se místa v královské kanceláři a žil v chudobě
-
jeho kázání jsou shrnuta ve sborníku Abortivus /Nedonošený plod/
Matěj z Janova /asi 1350-1394/
-
psal latinsky „Pravidla starého a nového zákona“ - odvážná analýza soudobé společenské situace, zůstala omezena pouze na univerzitní prostředí
Jan Hus /asi 1371-1415/
-
narodil se v Husinci u Prachatic
-
vystudoval pražskou univerzitu
-
1393 – titul bakalář, 1396 – mistr svobodných umění
-
1400 vysvěcen na kněze / již jako univerzitní profesor/
-
1402 kázal v Betlémské kapli
-
1409 zásluha na vydání Kutnohorského dekretu – převaha Čechů na univerzitě
-
1412 kritika odpustků, bohatství církve, požadavek přijímání podobojí – nepřítel církve – nad Prahou byl vyhlášen interdikt, Hus byl dán do klatby, musí opustit Prahu
-
odchází na Kozí Hrádek u Tábora, později na Krakovec u Rakovníka
-
1414 pozván na církevní koncil do Kostnice – Zikmund mu vydá ochranný glejt, neodvolá své učení
-
6.července 1415 – upálen, popel vhozen do Rýna
Tvorba:
O církvi
-
příslušníkem církve je pouze ten, kdo nespáchal těžký hřích, hlavou církve je sám Kristus, popřel papežovo právo být hlavou církve, odůvodnil, že křesťan není povinen poslouchat papeže, jestliže papežova nařízení jsou v rozporu s biblí – v tom se opíral o názory staršího anglického reformátora Johna Wycliffa
-
latinsky psané
Knížky o svatokupectví
-
vznikly jako reakce na prodej papežových odpustků, Hus rozebírá problém prodávání náboženských úkonů a hodností za peníze, ale ostře kritizuje celou církev i společnost
-
česky
O šesti bludiech
-
původní kratší latinská verze /vlastně poznámky ke kázání/ byla napsána na stěnách Betlémské kaple a byla tam objevena až po druhé sv. válce člověk má poslouchat pouze Boha
-
latinsky
Postila
-
z lat. post illa verba /po těchto slovech/, soubor lidově zaměřených traktátů – výklad evangelia , zaměřuje se na to, co lze vyvodit z evangelia pro běžný život, ukazuje na zkázu mravů – především v duchovenstvu
-
česky
Dcerka
-
spis věnovaný ženám, promlouvá jako rádce, pozorovatel, psycholog, každá z deseti kapitol díla začíná oslovením: „Poslyš dcerko, a viz a přichyl ucho své“
-
česky
Výklad Viery, Desatera a Páteře
-
/Otčenáše/ náhrada za mluvené slovo pro ty, kteří se nemohli zúčastnit Husových kázání
Jan Hus rovněž provedl reformu kostelního zpěvu, dbal na správnou artikulaci, na to, aby zpěv nebyl odbýván. Lid se měl modlit zpěvem, propagoval hlavně nedělní lidový duchovní zpěv v domácnostech, odsuzoval lid, který zvlášť v neděli zpívá písně nenábožné, rozpustilé, až nemravné, čímž neděli znesvěcuje. Sám Hus byl autorem několika písní.
Také měl vřelý vztah k českému jazyku – má zásluhu na zjednodušení českého pravopisu – on nebo někdo z jeho blízkých spolupracovníků je autorem prvních pravidel českého pravopisu – O českém pravopisu nahradil spřežkový pravopis pravopisem diakritickým.
Do poslední chvíle psal z Kostnice tzv. listy – překračují hranici osobní korespondence a jsou lit. dílky. Působil jimi na své stoupence v Čechách, usiloval o svou obhajobu.
Vedle Jana Husa stál v popředí dění jeho přítel mistr Jeroným Pražský /zemř. 1416/ - stejně jako Hus byl upálen.
Jakoubek ze Stříbra /zemř.1429/
-
kazatel, spisovatel, zpočátku velmi radikální názory, později reakční stanovisko – zavedl přijímání podobojí/
Husitské písně
Reakční: nenávistné satirické písně
Viklefice
Bekyně
-
zesměšňují ženy, které se aktivně zúčastňovaly reformního hnutí – „naučily se abecedě, chodie rády po besedě, ale nenaučily se latině, ty klektavé bekyně“ reakci provokovalo zvláště to, že se ženy stávaly aktivními v reformním hnutí a osvojovaly si znalost čtení
Příležitostné:
Ó svolanie konstantské
-
zpráva o sporu Jana Husa v Kostnici, zpívala se při hus. bohoslužbě na Husův svátek, byla složena i v lat. verzi
Bojové:
Ktož jsú boží bojovníci
-
inspirovala řadu hudebních děl, nápěv písně Dobrovský charakterizoval jako „slavnostní, hrozivý“ – často způsobil zběsilý úprk nepřátel
Písně z pozdější hus. doby se dochovaly v Jistebnickém kancionálu a Roudnickém kodexu.
Satira
Budyšínský rukopis
-
Žaloba Koruny české
-
Porok Koruny české
-
Hádání Prahy s Kutnou Horou
Tyto tři části rukopisu lící situaci kolem roku 1420, kdy se dal Zikmund korunovat českým králem, lid jej považoval za původce válečných běd , které dolehly na Čechy, útoky byly vedeny rovněž proti panstvu i duchovenstvu, které stálo při Zikmundovi. Ve třetí části obhajuje husitský program oblíbenou formou alegorického soudního sporu – Praha představuje husitské ideály, Kutná Hora římskou stranu. Praha je přirovnávána ke krásné, ctnostné ženě, Kutná Hora k přihrblé žínce, hříšné.
Doznívání husitských ideálů v literatuře po porážce husitského hnutí
1434 – porážka husitů v bitvě u Lipan – utužení moci šlechty a bohatších měšťanů - tyto dvě vrstvy se snažily o to, aby jim zůstal majetek zabavený církví – pokud zůstali někteří z nich u husitských ideálů, spokojili se s téměř jediným ústupkem církve – přijímání podobojí
Až do nástupu Jiřího z Poděbrad na český trůn v roce 1458 dochází k rozbrojům mezi feudálními pány. Jiří z Poděbrad chtěl vytvořit svaz evropských knížat bez papeže, aby se mohl lépe bránit náporu Říma. Proti kacířských Čechům byla vedena křížová výprava – v jejím čele stál zeť Jiřího - uherský král Matyáš.
I v tomto období vzrůstá zájem o literaturu.
Petr Chelčický /asi 1390-1460/
-
svobodný rodák z Chelčic u Vodňan
-
soukromě se vzdělával četbou českých autorů /Tomáše ze Štítného, Husa/
traktát: O trojím lidu
-
odsoudil středověké dělení společnosti na tři stavy /kněžský, šlechtický a duchovní/
traktát: O boji duchovním
-
zavrhl války, i husitské, opíral se přitom o bibli, podle níž si mají být všichni lidé rovni a podle níž nesmí křesťan zabíjet – jediný povolený boj je proti hříchům
spis: Sieť viery pravé / poč. 40.let 15.st./
-
odhalil a odsoudil vykořisťovatelský řád feudalismu, hlásal zásadu neodporovat zlému – učil pasivitě, sítí rozumí autor církev a pravou křesťanskou víru, jíž se lidé zachraňují z hříchů, podobně jako se sítí vytahují z moře ryby, hlavními ničiteli sítě jsou papež a panovník
Petr Chelčický byl propagátorem rovné společnosti – jeho přívrženci odešli roku 1458 do Kunvaldu u Žamberka a založili tam novou církev Jednotu bratrskou – všichni si byli rovni, pracovali jen fyzicky, odmítali vzdělance.