Formulář zpracování literárního díla k ústní maturitní zkoušce

Následující formulář je vybaven vysvětlivkami (tahákem) co v daném, kritériu po vás budeme u maturitní zkoušky chtít slyšet. Zkušenost s CERMATEM říká, že každý rok přinese nějakou novinku a proto zde máte formulář k kritérii za rok 2015. 

 

Jméno, třída:

 

Datum zadání:

 

Autor,

Název díla,

Rok vydání

 

 

Umělecký text

I. část

 

Zařazení výňatku do kontextu díla:

 

 

 

Téma a motiv

Téma: osobité, zajímavě zpracované téma, námět

Motiv: nejmenší tématický prvek.

Děj – hlavní a vedlejší

 

 

 

 

 

Časoprostor

(místo a reálný čas děje)

 

 

Kompoziční výstavba a schéma

(př: chromologická, kronikářská, retrospektivní, paralelní, řetězová, in media res.... aj)

 

prostředky kompoziční výstavby: (cyklus, báseňmontáž, básnická sbírka.....aj)

 

 

 

 

Literární druh a žánr

(Próza, poezie, román, novela, povídka, bajka, legenda, pověst, fejeton...aj)

 

Stručný obsah díla v bodech

1.  (úvod)
2. (začátek děje)
3. (zápletka)
4. (rozuzlení zápletky)
5. (závěr)

 

 

 

 

 

 

 

II. část

 

Vypravěč (autorský, osobní, oko kamery)

 

lyrický subjekt – (kdo je mluvčím básnického díla)

 

 

 

Postava/y

(hlavní, vedlejší, jménem..., karikatura, literární typ, archetyp, ….)

 

 

 

Vyprávěcí způsoby

(pásmo vypravěče, postavy, přechodové, )

 

 

 

 

 

Typy promluv:

(ich form., er form., monolog, ne/přímá řeč, polopřímá řeč)

 

 

 

 

III. část

 

Jazykové prostředky a jejich funkce v díle nebo ve výňatku

(spisovný jazyk, nářečí, argot, slang, zvl. V přímé řeči....)

neologismy, archaismy, historismy, poetismy, neobvyklý slovosled...)

 

 

 

 

 

 

Tropy a figury vyskytující se v díle nebo výňatku

(epiteton, přirovnání, metafora, personifikace, metonymie, synekdocha, oxymóron, alegorie, symbol, kontrast, hyperbola, eufemismus, ironie, sarkasmus,)

(aliterace, epifora, apoziopeze, asyndeton, paralelismus, gradace, elipsa, řečnická otázka, paradox)

 

 

 

 

 

 

 

 

Literárněhistorický kontext

 

 

 

 

 

 

 

Kontext autorovy tvorby (díla, která předcházela nebo navazovala

 

 

 

 

 

 

 

Literární, neliterární adaptace

 

 

 

 

Ohlas kritiky, reakce okolí

 

 

 

 

Literární, obecně kulturní kontext

 

 

 

 

Vlastní poznámky

 

 

 

 

 

Formulář si můžete personalizovat a převést i do tabulky a nebo můžete využít připojený soubor v pdf. 

V každém ze tří kritérií by měly být zpracované nejméně tři položky, včetně literárně historického kontextu, který je povinný. 

 

Form_MZ_literární poznámky_Um_Num_Text.pdf (71857)

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.