ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
- mnoho druhů dramatu, např. oficiální divadlo (Národní, Městské na Vinohradech), historická dramata (A. Jirásek), kabaret (Červená sedma), různé avantgardní scény
Avantgardní divadla:
Osvobozené divadlo
-
založeno roku 1925 v Praze, divadelní sekce Devětsilu
-
zakladatel Jiří Frejka: cílem je kritika společnosti, silné levicové zaměření
-
počáteční tvorba ovlivněna dadaismem, futurismem, poetismem
-
název z němčiny, znamená také Odpoutané nebo Nespoutané
-
moderně pojatá scéna – hra světel, tančící dívky, vtažení diváka do děje
-
r. 1927 uvedena hra Vest pocket revue Wericha a Voskovce
-
klavírní improvizace Jaroslav Ježek (hudební improvizace)
-
režisér Jindřich Honzl
V + W
Jiří Voskovec, Jan Werich – spolužáci z gymnázia
- do roku 1932 psali vtipné hry ovlivněné Charlie Chaplinem
- místy satira: kritika mladé republiky, politiků, lidské blbosti
- hry Sever proti jihu, Golem, Nebe na zemi, Ostrov Dynamit (Tmavomodrý svět)
forbíny, z něm. Vorbühne (předscéna) – improvizované rozhovory před oponou o aktuálním kulturních a politických událostech
- původně kvůli poruše kulis
natočili filmy Pudr a Benzín, Peníze nebo život, Hej rup!
- po roce 1932 uváděli ryze politické hry – Caesar (nebezpečí fašismu)
Osel a stín – zřejmá kritika nacismu, osel mluvil hlasem A. Hitlera, herci hajlovali
- protesty Německa pro urážku hlavy státu
-> politické divadlo
Kat a blázen – ve fiktivní zemi Mexiko
- postavy Radůzo a Mahuleno, protinacistický postoj
-> oba herci se stáhli do pozadí a věnovali se filmu
po návratu k divadlu napsali své nejlepší hry: Balada z hadrů, Rub a líc, Těžká Barbora
- r. 1938 zákaz divadelní činnosti – oba odcestovali do Francie, poté do USA
pokus obnovit činnost po 2. sv. válce hrou Divotvorný hrnec se nezdařil
Werich poté spolupracoval s Miroslavem Horníčkem
D 34-41
název – D + poslední dvě číslice letopočtu, dle divadelní sezóny
- měnil se každý rok
založil Emil František Burian, vlastník, dramaturg, herec a režisér
- člen Devětsilu, Osvobozeného divadla
- levicově orientované divadlo – první „divadelní družstvo“
- poetické divadlo
cíl: uvést ve známost náročnější hry
Lakomec, Utrpení mladého Werthera, Dobrý voják Švejk, Manon Lescaut, Máj, Krysař
adaptace Shakespeara, Moliéra,
využití voicebandu – rytmizovaná sborová recitace
- za války pouze české hry, r. 1941 zavřeno gestapem, Burian v koncentračním táboře
- po válce silně komunistické divadlo, přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana