Baroko v evropské literatuře

Baroko

Umělecký směr od poloviny 16.století v Itálii a ve Španělsku, během 17. století se šíří do celé Evropy. Z renesance přejímá touhu po poznání, ale nevíru v člověka – barokní člověk je zmítán nejistotou, válkami (třicetiletá válka) – upíná se k nadpozemským jistotám – vítězí fantazie a víra nad rozumem.

baroco (it.) - komplikované, nadměrně složité, bizardní, přemrštěné

baroque (fr.) - vlnitý, zakřivený

poč. 17. stol. - 1780 (smrt Marie Terezie)

nositelem je jezuitská církev

šíří se z Itálie a Španělska

u nás i přes snahy germanizovat českou kotlinu se stalo dobou obrovského kulturního rozmachu,

dosahuje evropského vrcholu (x nesprávně vžitý název doba temna podle A. Jiráska)

- nevíra v pozemský život (pocit pomíjivosti a marnosti)

- nedůvěra v rozum, absolutizace víry (nadpozemské jistoty)

protireformace, rekatolizace (kult Panny Marie a Jana Nepomuckého)

- monumentalita, přebujelost, dramatičnost, citovost, kontrast

 

kulturní a stylové epocha od 2. pol. 16. stol. až do pol. 18. stol.

barroco – port. nepravidelná perla → něco zvláštního, umělého, odlišujícího se

- vznik v Itálii a Španělsku, během 17. století rozšířen do Evropy

- reakce na renesanční optimismus, na důvěru v neomezené možnosti člověka

- rozvoj vědy a poznání v renesanci – závěr, že člověk toho ví jen málo a také málo znamená

+ tíže dlouhotrvajících válek (třicetiletá válka 1618-1648)

- náboženská situace: tvrdý boj katolíků proti protestantům (tj. reformace), působení jezuitského řádu = protireformace

 

motivy nicoty, skepse k pozemskému životu, intenzivní návrat k Bohu

  • není to jen návrat ke středověku, renesanční a humanistické vlivy jsou přetvářeny

hlavní princip: kontrast pozemského a duchovního (božího) světa

  • často hyperbola, symbol

  • tématika smrti (hrůzná i vysvobozující), duchovní tematika především v poezii

X světské žánry se také rozvíjejí, ale méně výrazně

 

Commedia dell´arte

  • lidové, ale profesionální divadlo

  • vznik v Itálii ve 2. pol. 16. stol.

  • stručný scénář, dějová kostra, ustálené postavy

  • zanikla v 18. stol.

 

architektura

  • symetrie, křivka, štuk, sloupy, kopule s božím okem, barevnost, zdobnost (mramor, zlacení,

  • vzácná dřeva, andělíčci), vynikající akustika

  • stavby církevní chrámy a kostely, např. sv. Petra ve Vatikánu

  • sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze

  • architekti Kryštof Killián Ignác Diezenhoferové

  • sv. Markéty v Jaroměřicích n. R.

  • sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru n. S.

  • architekt Jan Santini-Aichl

  • Loreta v Praze

  • Fulíkova kaple (tzv. Kostelíček) na Strážné hoře v Třebíči

  • jezuitská kolej Klementinum v Praze

  • boží muka, kapličky, křížové cesty

  • stavby šlechtické paláce, např. Valdštejnský v Praze

  • zámky, např. Jaroměřice n. R., Buchlovice

  • stavby městské radnice, měšťanské domy, morové sloupy, kašny, např. Fontána di Trevi v Římě

  • stavby venkovské, tzv. selské baroko (zejm. jižní Čechy)

 

výtvarné umění

symbolika, alegorie

sochařství

Matyáš Bernard Braun (1683-1738); např. alegorie Ctností a Neřestí na Kuksu

výzdoba Karlova mostu

Ferdinad Maxmilián Brokof (1688-1731)

malířství nástropní fresky, olejomalba

Petrus Paulus Rubens (1577-1640); korpulentnost, např. Bacchus, Tři Grácie, Zuzana v lázni

obrazy s náboženskými náměty

Rembrandt van Rijn (1606-1669); šerosvit, např. Svatá rodina, Noční hlídka, Saskie, autoportréty

Václav Hollar (1606-1677)

Petr Brandl (1668-1735)

Karel Škréta (1610-1674)

Jan Kupecký (1667-1740)


 

Malířství

  • Petrus Paulus Rubens - Belgie (robustní postavy překypující životem)

  • Rembrant van Rijn – Nizozemí – obrazy, grafiky kresby

Sochařství

  • Matyáš Bernard Braun – sochy neřestí a ctností v Kuksu

  • Ferdinand Brokoff – sochy na Karlově mostě

Hudba

  • vzniká opera a balet

  • Georg Fridrich Händel

  • Johann Sebastian Bach

  • italský houslista Antonio Vivaldi

  • chrámová; varhany, fuga, písně

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Jakub Jan Ryba (1765-1815); např. Česká mše vánoční

Adam Michna z Otradovic (1600-1670); např. Česká mariánská muzika (Chtíc, aby spal)

šlechtická; kapely profesionálních hudebníků, opera, klávesové a smyčcové nástroje, lesní roh

Antonio Vivaldi (1678-1741); např. Čtvero ročních dob

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

František Václav Míča (1694-1744 ); např. 1. česká opera O původu Jaroměřic na Moravě

lidová

balady, např. S

  •  

Literatura

V literatuře se oživují středověké literární žánry: legenda, duchovní píseň, traktát, epos – využívá se alegorie, symbolika.

Španělsko

Pedro Calderón de la Barca (1600-1681)

  • psal komedie a náboženské hry

  • pokládán za nejvýznamnějšího španělského barokního dramatika

  • kaplan v Toledu

  • autor více než 200 her, tzv. zápletkové komedie, komedie pláště a meče (veršované drama, soudobá zápletka)

  • ještě renesanční=radostné pojetí života, barokní prvky – kontrasty, hyperboly

  •  

  • Život je sen – drama o základních otázkách smyslu života

  • Zalamejský rychtář – drama cti a žárlivosti

Italská literatura

Torquato Tasso, 1544-1595

básník, celý život strach z kacířství – zešílel

Osvobozený Jeruzalém – veršovaný duchovní epos

 

Anglická literatura

- umělecky i myšlenkově jednodušší tvorba, světská tematika i náročnější duchovní básnictví

John Milton (1608-1674)

  • psal sonety, elegie, pamflety – za své spisy byl i vězněn, bojoval za svobodu

  • Ztracený ráj – duchovní epos, psán jako oslava revoluce, vychází z biblického příběhu o Adamovi a Evě

  • překlad do češtiny Josef Jungmann r. 1811

 

Německá literatura

Friedrich von Spee, (frídrich fon špé), 1591-1635

  • jezuita, autor duchovní poezie

Vzdoroslavíček – sbírka opěvující Krista, pastýřské motivy

  • vzdoroslavíček = duchovní slavíček, který chválou Hospodina vzdoruje ostatním slavíkům

  • překlad do češtiny Felix Kadlinský

Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen (hans jákob grimlzhauzen), 1622-1676

Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – rozsáhlý románový cyklus

  • působivě, krutosti Třicetileté války

  • hlavní hrdina = vypravěč, prosťáček

- psal pikareskní prózy = pícaro-darebák, filuta, hrdina prochází společností a odhaluje její skutečnou podobu. Nepomáhá poctivá práce – podvádí, krade. Sociálně-kritické prvky

 

DOMÁCÍ BAROKNÍ LITERATURA

 

  • po Bílé hoře absolutistická vláda Habsburků

  • jezuité = církevní řád, vychovává mládež – posilují katolictví, dohled nad cenzurou, členové se věnovali rozvoji mnoha dalších věd

základní tendence:

  • nedůvěra v rozum, silná rekatolizace = absolutizace víry

  • v umění zobrazení utrpení, bídy a strachu

  • vysvobození je pouze u Boha

 

  • Protože po Bílé hoře odešli evangelíci (šlechta, měšťanstvo) do emigrace, rozdělujeme domácí barokní literaturu na dvě větve. Domácí a exulantskou. Obě mají podobné rysy – složitá metaforičnost, symbolika, expresivita, mystika, absolutizace víry, alegorie

 

Domácí – katolická

- česky nebo latinsky, později německy

- tvorba především duchovní literatury (legendy, životopisy svatých, duchovní písně, náboženská dramata)

- kancionály – tvoří převážnou část českého básnictví

- v próze převládají postily (Co je to postila? – soubor kázání)

- v dramatu převládají školské hry

- chybějí žánry spjaté s dvorským, měšťanským a šlechtickým prostředím – např. román, příležitostná poezie, tragédie

 

Bedřich Bridel (Fridrich Bridel), 1619-1680

  • jezuita, vedoucí tiskárny v Klementinu

  • psal duchovní lyriku českým jazykem

Co Bůh? Člověk? – rozsáhlá báseň, porovnání lidské malosti X božské velikosti, vyšší styl

 

Bohuslav Balbín, 1621-1688

jezuita, učitel na jezuitských školách, později jezuitský historik

  • pocházel z Hradce Králové

  • básník, dramatik

  • psal pouze latinsky

Rozmanitosti z historie Království českého – „encyklopedie“, vlastivěda, etnografie a zeměpis dohromady

Rozprava na obranu jazyka slovanského, obzvláště českého – obhajoba češtiny, podle něj je využitelná ve všech oblastech literatury, národ má právo na vlastní jazyk

  • vydáno až za NO


 

  • Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého – právo národa na vlastní jazyk 

Felix Kadlinský, 1613-1675

  • jezuita

Zdoroslavíček v kratochvilném hájíčku postavený – duchovní básně, volné zpracování veršů německého autora Fridricha von Spee

- bukolické motivy, sentimentAdam Michna z Otradovic, ?-1670

  • z Jindřichova Hradce, varhaník – hudební skladatel

  • časté téma: duchovní láska v několika podobách

kancionály Česká mariánská muzika radostná i žalostná (píseň Chtíc, aby spal), Svatoroční muzika

Loutna česká – hudební skladba

- důvěrné pojetí postav

 

Časomíra – verš založený na střídání krátkých a dlouhých slabik

 

jazykoví puristé: boj proti přejímání slov z cizích jazyků, vytvářeli nová česká slova skládáním:

Václav Jan Rosa, 1620-1689

  • právník, filolog, teoretik časomíry

Discursus Lypirona – nejrozsáhlejší milostná báseň, která vznikla v baroku, alamodová poezie = a la mode, podle módy; úsilí o galantní vyjadřováí zajímavými obraty, nadměrné užívání slov cizího původu

Čechořečnost – jazyková příručka, psaná latinsky, pravidla časomíry

 

Matěj Václav Šteyer, 1630-1692

Brus jazyka českého – jazyková příručka, psaná latinsky

Kancionál český

 

Čeština:

Udržuje se pouze na venkově, přetrvává v tzv. pololidové tvorbě (literatura psaná měšťany, nevychází od lidových vrstev, ale autoři lidové prostředí znají) a ústní lidové slovesnosti.

Hlavní postavou často sedlák, zpívání kramářských (jarmarečních) písní – zábavná a informativní fce.

Oblíbená interludia – frašky z lidového prostředí, satira, parodie, vulgarismy.

Ústí lidová slovesnost = lidová tvorba: vzniká na venkově, uchovává se ústním podáním.

Hlavní žánry – pohádky, pověsti, písně, hry, loutkové hry

Pavel Stránský (ze Stránky u Zap)

  • emigroval do Německa

O státě českém – latinský spis, hájí předbělohorské Čechy, vyšlo tiskem

Okřik“ – obrana českého jazyka, proti pronikání němčiny

 

Pavel Skála ze Zhoře

Chronologie církevní– analýza stavovského povstání

Historie církevní – 10 svazků, také o předbělohorské době

 

Jiří Třenovský (Tranoscius)

  • žil na Slovensku

Písně duchovní staré i nové - kancionál

 

Jan Amos Komenský

Práce s textem – přečtěte si text a snažte si zapamatovat co nejvíc podstatných informací, aniž byste si dělali poznámky.

Antonín Koniáš (1691-1760)

  • Jezuita, s jehož jménem je spojeno hromadné ničení českých, zejména nekatolických, knih

  • Klíč kacířské bludy k rozeznání otvírající, k vykořenění zamykající – soupis nedovolených knih

Ústup měšťanské kultury, vzrůstající význam lidové tvorby v období protireformace

V období protireformace se omezují reformátoři a potlačují se jiná náboženství než katolické – na základě toho dochází k úbytku vzdělaných lidí – nechtějí přestoupit ke katolictví a emigrují. To vše znamená pokles úrovně kultury a literatury. Rozvíjí se především ústní lidová slovesnost.

1627 – vydáno Obnovené zřízení zemské

  • zaručovalo český trůn dědičně Habsburkům

  • zrovnoprávňovalo němčinu s češtinou

  • povolovalo pouze katolické náboženství

V tomto období vzniká barokní umělecký sloh - kultura vážná, duchovní. Významnými umělci baroka byli:

  • sochař Matyáš Bernard Braun – Karlův most, Kuks

  • bratři Dienzenhoferové – architekti

  • malíř Petr Brandl

  • malíř Karel Škréta

Nejvýznamnější osobností v české literatuře byl:

Jan Amos Komenský /1592-1670/

  • pocházel z rodiny drobného podnikatele, brzy úplně osiřel

  • vzdělání nabyl na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, dovršil je v zahraničí /Herborn, Heidelberg/

  • po návratu působil jako učitel a bratrský kněz ve Fulneku ,oženil se, narodil se mu syn – prožíval kratičké období štěstí

  • 1618 v Čechách propuklo protihabsburské povstání, válka zasáhla i Fulnek – drancování, požáry, mor

  • Komenský musel uprchnout, na mor zemřela jeho žena i dva synové

1619 byl vytištěn jeho spis Listové do nebe

Listové do nebe

  • pět dopisů – východiskem je list chudých adresovaný Kristovi, žalující na tvrdost bohatých – v těchto dopisech zobrazil soudobé společenské rozpory, projevil sympatii k chudým, v dalších dvou listech Kristus utěšuje chudé, kárá bohaté, v závěru Kristus napomíná chudé i bohaté, aby žili podle božího zákona

1623 objevil kapucín Bonaventura Komenského knihovnu na fulnecké radnici – spálil ji ještě předtím se Komenský uchýlil na panství Karla st. ze Žerotína – zde vznikla některá jeho díla:

  • Labyrint světa a ráj srdce
    Hlubina bezpečnosti
    mapa Moravy

Labyrint světa a ráj srdce

  • poutník se vydává na cestu světem /městem/, aby si vybral nějaké povolání. Na cestě jej doprovází Všudybud, který mu radí, aby byl se vším spokojen, nic nekritizoval, že se tak vyhne nesnázím, a Mámil, který mu chce nasadit růžové brýle mámení. Poutník si však /z věže/ prohlíží město – ulice rozdělené podle stavů, všude vidí spěch, honbu za pohodlným životem. Dívá se na svět zpod Mámilových brýlí a vše vidí. Uniká z labyrintu světa do ráje srdce.

Císařský patent z května 1624 striktně vypovídal všechny nekatolické duchovní ze země. Komenský odjíždí do polského Lešna, v Lešně vyučoval na gymnáziu, byl nespokojen se stavem školy a hned se pustil do psaní učebních příruček – v této době vznikalo:

Informatorium školy mateřské

  • neobyčejně moderně pojatý koncept výchovy nejmenších dětí. Už tehdy věděl o tom, co se snaží psychologové dostat do všeobecného povědomí dnes - rané dětství není pouhou epizodou, předehrou k dospělosti, ale zcela samostatnou , dokonce směrodatnou kapitolou života. První zážitky a zkušenosti človíčka se navždy promítají do jeho duše, předurčují jeho citové bohatství nebo naopak chudobu.

Během prvních tří let pobytu v Lešně napsal rovněž učebnici latiny:

Brána jazyků otevřená

přinesla mu ještě větší slávu. Věděl, že biflování gramatických zaklínadel a citátů z Cicerona či Vergilia vnáší do škol nudu i hrůzu – zkusil tedy nový princip – vybral 8000 slov – nejdůležitějších, spřáhl je do tisícovky hutných vět, rozčleněných do stovky témat. Okruhy stručně popisovaly živou i neživou přírodu a svět člověka. Knihu doplnil mnoha obrázky. Vzbudila senzaci.Časem z ní pořídil výtah se 150 názornými ilustracemi Orbis pictus /Svět v obrazech/.

Obě knížky byly postupně přeloženy do více než 20 jazyků, včetně arabských. Vrcholem bylo, že Komenského učebnice převzali do svých škol i jezuité. Knihy se používaly ještě v 19.století.

Po celou dobu však Komenský pracoval na díle:

Didaktika velká

  • snil o školské reformě, na jejímž konci se dostává důkladného vzdělání všem lidem bez rozdílu /výuka chudých i dívek/ a to kultivovanými metodami a zanícenými lidmi. V Didaktice se objevily některé dodnes známé pedagogické kategorie – škola jako dílna lidskosti, škola hrou, názornost vyučování, priorita mateřštiny, syntéza rozumové, citové a náboženské výchovy …

Komenský se ovšem chtěl pokusit ještě o něco odvážnějšího – projekt pansofie – vševědy – chtěl ze všech moudrých knih vypreparovat užitečné, pro život potřebné poznatky – vytvořit naučnou encyklopedii – stejní idealisté existovali i jinde – ve Francii. Švédsku, Anglii, s některými si dopisoval

V září 1641 přijal pozvání do Anglie – měl stanout v čele šestičlenného vědeckého týmu – encyklopedie byla na dosah ruky, v Anglii však vypukla občanská válka a plány byly zmařeny.

Na nějakou dobu se vrací do Lešna, pak pobývá v Maďarsku a znovu v Lešně - roku 1656 bylo Lešno vypáleno – přišel o veškerý majetek, kromě jiného i o rukopis obrovitého českého slovníku Poklad jazyka českého, do něhož vložil 30 roků práce

Vydal se ke svým přátelům do Franfurtu, Štětína a nakonec se usadil v Amsterodamu, zde prožil 14 let - zemřel roku 1670

 

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.