Baroko v evropské literatuře
Baroko
Umělecký směr od poloviny 16.století v Itálii a ve Španělsku, během 17. století se šíří do celé Evropy. Z renesance přejímá touhu po poznání, ale nevíru v člověka – barokní člověk je zmítán nejistotou, válkami (třicetiletá válka) – upíná se k nadpozemským jistotám – vítězí fantazie a víra nad rozumem.
baroco (it.) - komplikované, nadměrně složité, bizardní, přemrštěné
baroque (fr.) - vlnitý, zakřivený
poč. 17. stol. - 1780 (smrt Marie Terezie)
nositelem je jezuitská církev
šíří se z Itálie a Španělska
u nás i přes snahy germanizovat českou kotlinu se stalo dobou obrovského kulturního rozmachu,
dosahuje evropského vrcholu (x nesprávně vžitý název doba temna podle A. Jiráska)
- nevíra v pozemský život (pocit pomíjivosti a marnosti)
- nedůvěra v rozum, absolutizace víry (nadpozemské jistoty)
protireformace, rekatolizace (kult Panny Marie a Jana Nepomuckého)
- monumentalita, přebujelost, dramatičnost, citovost, kontrast
kulturní a stylové epocha od 2. pol. 16. stol. až do pol. 18. stol.
barroco – port. nepravidelná perla → něco zvláštního, umělého, odlišujícího se
- vznik v Itálii a Španělsku, během 17. století rozšířen do Evropy
- reakce na renesanční optimismus, na důvěru v neomezené možnosti člověka
- rozvoj vědy a poznání v renesanci – závěr, že člověk toho ví jen málo a také málo znamená
+ tíže dlouhotrvajících válek (třicetiletá válka 1618-1648)
- náboženská situace: tvrdý boj katolíků proti protestantům (tj. reformace), působení jezuitského řádu = protireformace
→ motivy nicoty, skepse k pozemskému životu, intenzivní návrat k Bohu
-
není to jen návrat ke středověku, renesanční a humanistické vlivy jsou přetvářeny
hlavní princip: kontrast pozemského a duchovního (božího) světa
-
často hyperbola, symbol
-
tématika smrti (hrůzná i vysvobozující), duchovní tematika především v poezii
X světské žánry se také rozvíjejí, ale méně výrazně
Commedia dell´arte
-
lidové, ale profesionální divadlo
-
vznik v Itálii ve 2. pol. 16. stol.
-
stručný scénář, dějová kostra, ustálené postavy
-
zanikla v 18. stol.
architektura
-
symetrie, křivka, štuk, sloupy, kopule s božím okem, barevnost, zdobnost (mramor, zlacení,
-
vzácná dřeva, andělíčci), vynikající akustika
-
stavby církevní chrámy a kostely, např. sv. Petra ve Vatikánu
-
sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze
-
architekti Kryštof a Killián Ignác Diezenhoferové
-
sv. Markéty v Jaroměřicích n. R.
-
sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru n. S.
-
architekt Jan Santini-Aichl
-
Loreta v Praze
-
Fulíkova kaple (tzv. Kostelíček) na Strážné hoře v Třebíči
-
jezuitská kolej Klementinum v Praze
-
boží muka, kapličky, křížové cesty
-
stavby šlechtické paláce, např. Valdštejnský v Praze
-
zámky, např. Jaroměřice n. R., Buchlovice
-
stavby městské radnice, měšťanské domy, morové sloupy, kašny, např. Fontána di Trevi v Římě
-
stavby venkovské, tzv. selské baroko (zejm. jižní Čechy)
výtvarné umění
symbolika, alegorie
- sochařství
Matyáš Bernard Braun (1683-1738); např. alegorie Ctností a Neřestí na Kuksu
výzdoba Karlova mostu
Ferdinad Maxmilián Brokof (1688-1731)
- malířství nástropní fresky, olejomalba
Petrus Paulus Rubens (1577-1640); korpulentnost, např. Bacchus, Tři Grácie, Zuzana v lázni
obrazy s náboženskými náměty
Rembrandt van Rijn (1606-1669); šerosvit, např. Svatá rodina, Noční hlídka, Saskie, autoportréty
Václav Hollar (1606-1677)
Petr Brandl (1668-1735)
Karel Škréta (1610-1674)
Jan Kupecký (1667-1740)
Malířství
-
Petrus Paulus Rubens - Belgie (robustní postavy překypující životem)
-
Rembrant van Rijn – Nizozemí – obrazy, grafiky kresby
Sochařství
-
Matyáš Bernard Braun – sochy neřestí a ctností v Kuksu
-
Ferdinand Brokoff – sochy na Karlově mostě
Hudba
-
vzniká opera a balet
-
Georg Fridrich Händel
-
Johann Sebastian Bach
-
italský houslista Antonio Vivaldi
-
chrámová; varhany, fuga, písně
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Jakub Jan Ryba (1765-1815); např. Česká mše vánoční
Adam Michna z Otradovic (1600-1670); např. Česká mariánská muzika (Chtíc, aby spal)
šlechtická; kapely profesionálních hudebníků, opera, klávesové a smyčcové nástroje, lesní roh
Antonio Vivaldi (1678-1741); např. Čtvero ročních dob
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
František Václav Míča (1694-1744 ); např. 1. česká opera O původu Jaroměřic na Moravě
lidová
balady, např. S
Literatura
V literatuře se oživují středověké literární žánry: legenda, duchovní píseň, traktát, epos – využívá se alegorie, symbolika.
Španělsko
Pedro Calderón de la Barca (1600-1681)
-
psal komedie a náboženské hry
-
pokládán za nejvýznamnějšího španělského barokního dramatika
-
kaplan v Toledu
-
autor více než 200 her, tzv. zápletkové komedie, komedie pláště a meče (veršované drama, soudobá zápletka)
-
ještě renesanční=radostné pojetí života, barokní prvky – kontrasty, hyperboly
-
-
Život je sen – drama o základních otázkách smyslu života
-
Zalamejský rychtář – drama cti a žárlivosti
Italská literatura
Torquato Tasso, 1544-1595
– básník, celý život strach z kacířství – zešílel
Osvobozený Jeruzalém – veršovaný duchovní epos
Anglická literatura
- umělecky i myšlenkově jednodušší tvorba, světská tematika i náročnější duchovní básnictví
John Milton (1608-1674)
-
psal sonety, elegie, pamflety – za své spisy byl i vězněn, bojoval za svobodu
-
Ztracený ráj – duchovní epos, psán jako oslava revoluce, vychází z biblického příběhu o Adamovi a Evě
-
překlad do češtiny Josef Jungmann r. 1811
Německá literatura
Friedrich von Spee, (frídrich fon špé), 1591-1635
-
jezuita, autor duchovní poezie
Vzdoroslavíček – sbírka opěvující Krista, pastýřské motivy
-
vzdoroslavíček = duchovní slavíček, který chválou Hospodina vzdoruje ostatním slavíkům
-
překlad do češtiny Felix Kadlinský
Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen (hans jákob grimlzhauzen), 1622-1676
Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – rozsáhlý románový cyklus
-
působivě, krutosti Třicetileté války
-
hlavní hrdina = vypravěč, prosťáček
- psal pikareskní prózy = pícaro-darebák, filuta, hrdina prochází společností a odhaluje její skutečnou podobu. Nepomáhá poctivá práce – podvádí, krade. Sociálně-kritické prvky
DOMÁCÍ BAROKNÍ LITERATURA
-
po Bílé hoře absolutistická vláda Habsburků
-
jezuité = církevní řád, vychovává mládež – posilují katolictví, dohled nad cenzurou, členové se věnovali rozvoji mnoha dalších věd
základní tendence:
-
nedůvěra v rozum, silná rekatolizace = absolutizace víry
-
v umění zobrazení utrpení, bídy a strachu
-
vysvobození je pouze u Boha
-
Protože po Bílé hoře odešli evangelíci (šlechta, měšťanstvo) do emigrace, rozdělujeme domácí barokní literaturu na dvě větve. Domácí a exulantskou. Obě mají podobné rysy – složitá metaforičnost, symbolika, expresivita, mystika, absolutizace víry, alegorie
Domácí – katolická
- česky nebo latinsky, později německy
- tvorba především duchovní literatury (legendy, životopisy svatých, duchovní písně, náboženská dramata)
- kancionály – tvoří převážnou část českého básnictví
- v próze převládají postily (Co je to postila? – soubor kázání)
- v dramatu převládají školské hry
- chybějí žánry spjaté s dvorským, měšťanským a šlechtickým prostředím – např. román, příležitostná poezie, tragédie
Bedřich Bridel (Fridrich Bridel), 1619-1680
-
jezuita, vedoucí tiskárny v Klementinu
-
psal duchovní lyriku českým jazykem
Co Bůh? Člověk? – rozsáhlá báseň, porovnání lidské malosti X božské velikosti, vyšší styl
Bohuslav Balbín, 1621-1688
jezuita, učitel na jezuitských školách, později jezuitský historik
-
pocházel z Hradce Králové
-
básník, dramatik
-
psal pouze latinsky
Rozmanitosti z historie Království českého – „encyklopedie“, vlastivěda, etnografie a zeměpis dohromady
Rozprava na obranu jazyka slovanského, obzvláště českého – obhajoba češtiny, podle něj je využitelná ve všech oblastech literatury, národ má právo na vlastní jazyk
-
vydáno až za NO
-
Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého – právo národa na vlastní jazyk
Felix Kadlinský, 1613-1675
-
jezuita
Zdoroslavíček v kratochvilném hájíčku postavený – duchovní básně, volné zpracování veršů německého autora Fridricha von Spee
- bukolické motivy, sentimentAdam Michna z Otradovic, ?-1670
-
z Jindřichova Hradce, varhaník – hudební skladatel
-
časté téma: duchovní láska v několika podobách
kancionály Česká mariánská muzika radostná i žalostná (píseň Chtíc, aby spal), Svatoroční muzika
Loutna česká – hudební skladba
- důvěrné pojetí postav
Časomíra – verš založený na střídání krátkých a dlouhých slabik
jazykoví puristé: boj proti přejímání slov z cizích jazyků, vytvářeli nová česká slova skládáním:
Václav Jan Rosa, 1620-1689
-
právník, filolog, teoretik časomíry
Discursus Lypirona – nejrozsáhlejší milostná báseň, která vznikla v baroku, alamodová poezie = a la mode, podle módy; úsilí o galantní vyjadřováí zajímavými obraty, nadměrné užívání slov cizího původu
Čechořečnost – jazyková příručka, psaná latinsky, pravidla časomíry
Matěj Václav Šteyer, 1630-1692
Brus jazyka českého – jazyková příručka, psaná latinsky
Kancionál český
Čeština:
Udržuje se pouze na venkově, přetrvává v tzv. pololidové tvorbě (literatura psaná měšťany, nevychází od lidových vrstev, ale autoři lidové prostředí znají) a ústní lidové slovesnosti.
Hlavní postavou často sedlák, zpívání kramářských (jarmarečních) písní – zábavná a informativní fce.
Oblíbená interludia – frašky z lidového prostředí, satira, parodie, vulgarismy.
Ústí lidová slovesnost = lidová tvorba: vzniká na venkově, uchovává se ústním podáním.
Hlavní žánry – pohádky, pověsti, písně, hry, loutkové hry
Pavel Stránský (ze Stránky u Zap)
-
emigroval do Německa
O státě českém – latinský spis, hájí předbělohorské Čechy, vyšlo tiskem
„Okřik“ – obrana českého jazyka, proti pronikání němčiny
Pavel Skála ze Zhoře
Chronologie církevní– analýza stavovského povstání
Historie církevní – 10 svazků, také o předbělohorské době
Jiří Třenovský (Tranoscius)
-
žil na Slovensku
Písně duchovní staré i nové - kancionál
Jan Amos Komenský
Práce s textem – přečtěte si text a snažte si zapamatovat co nejvíc podstatných informací, aniž byste si dělali poznámky.
Antonín Koniáš (1691-1760)
-
Jezuita, s jehož jménem je spojeno hromadné ničení českých, zejména nekatolických, knih
-
Klíč kacířské bludy k rozeznání otvírající, k vykořenění zamykající – soupis nedovolených knih
Ústup měšťanské kultury, vzrůstající význam lidové tvorby v období protireformace
V období protireformace se omezují reformátoři a potlačují se jiná náboženství než katolické – na základě toho dochází k úbytku vzdělaných lidí – nechtějí přestoupit ke katolictví a emigrují. To vše znamená pokles úrovně kultury a literatury. Rozvíjí se především ústní lidová slovesnost.
1627 – vydáno Obnovené zřízení zemské
-
zaručovalo český trůn dědičně Habsburkům
-
zrovnoprávňovalo němčinu s češtinou
-
povolovalo pouze katolické náboženství
V tomto období vzniká barokní umělecký sloh - kultura vážná, duchovní. Významnými umělci baroka byli:
-
sochař Matyáš Bernard Braun – Karlův most, Kuks
-
bratři Dienzenhoferové – architekti
-
malíř Petr Brandl
-
malíř Karel Škréta
Nejvýznamnější osobností v české literatuře byl:
Jan Amos Komenský /1592-1670/
-
pocházel z rodiny drobného podnikatele, brzy úplně osiřel
-
vzdělání nabyl na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, dovršil je v zahraničí /Herborn, Heidelberg/
-
po návratu působil jako učitel a bratrský kněz ve Fulneku ,oženil se, narodil se mu syn – prožíval kratičké období štěstí
-
1618 v Čechách propuklo protihabsburské povstání, válka zasáhla i Fulnek – drancování, požáry, mor
-
Komenský musel uprchnout, na mor zemřela jeho žena i dva synové
1619 byl vytištěn jeho spis Listové do nebe
Listové do nebe
-
pět dopisů – východiskem je list chudých adresovaný Kristovi, žalující na tvrdost bohatých – v těchto dopisech zobrazil soudobé společenské rozpory, projevil sympatii k chudým, v dalších dvou listech Kristus utěšuje chudé, kárá bohaté, v závěru Kristus napomíná chudé i bohaté, aby žili podle božího zákona
1623 objevil kapucín Bonaventura Komenského knihovnu na fulnecké radnici – spálil ji ještě předtím se Komenský uchýlil na panství Karla st. ze Žerotína – zde vznikla některá jeho díla:
-
Labyrint světa a ráj srdce
Hlubina bezpečnosti
mapa Moravy
Labyrint světa a ráj srdce
-
poutník se vydává na cestu světem /městem/, aby si vybral nějaké povolání. Na cestě jej doprovází Všudybud, který mu radí, aby byl se vším spokojen, nic nekritizoval, že se tak vyhne nesnázím, a Mámil, který mu chce nasadit růžové brýle mámení. Poutník si však /z věže/ prohlíží město – ulice rozdělené podle stavů, všude vidí spěch, honbu za pohodlným životem. Dívá se na svět zpod Mámilových brýlí a vše vidí. Uniká z labyrintu světa do ráje srdce.
Císařský patent z května 1624 striktně vypovídal všechny nekatolické duchovní ze země. Komenský odjíždí do polského Lešna, v Lešně vyučoval na gymnáziu, byl nespokojen se stavem školy a hned se pustil do psaní učebních příruček – v této době vznikalo:
Informatorium školy mateřské
-
neobyčejně moderně pojatý koncept výchovy nejmenších dětí. Už tehdy věděl o tom, co se snaží psychologové dostat do všeobecného povědomí dnes - rané dětství není pouhou epizodou, předehrou k dospělosti, ale zcela samostatnou , dokonce směrodatnou kapitolou života. První zážitky a zkušenosti človíčka se navždy promítají do jeho duše, předurčují jeho citové bohatství nebo naopak chudobu.
Během prvních tří let pobytu v Lešně napsal rovněž učebnici latiny:
Brána jazyků otevřená
přinesla mu ještě větší slávu. Věděl, že biflování gramatických zaklínadel a citátů z Cicerona či Vergilia vnáší do škol nudu i hrůzu – zkusil tedy nový princip – vybral 8000 slov – nejdůležitějších, spřáhl je do tisícovky hutných vět, rozčleněných do stovky témat. Okruhy stručně popisovaly živou i neživou přírodu a svět člověka. Knihu doplnil mnoha obrázky. Vzbudila senzaci.Časem z ní pořídil výtah se 150 názornými ilustracemi Orbis pictus /Svět v obrazech/.
Obě knížky byly postupně přeloženy do více než 20 jazyků, včetně arabských. Vrcholem bylo, že Komenského učebnice převzali do svých škol i jezuité. Knihy se používaly ještě v 19.století.
Po celou dobu však Komenský pracoval na díle:
Didaktika velká
-
snil o školské reformě, na jejímž konci se dostává důkladného vzdělání všem lidem bez rozdílu /výuka chudých i dívek/ a to kultivovanými metodami a zanícenými lidmi. V Didaktice se objevily některé dodnes známé pedagogické kategorie – škola jako dílna lidskosti, škola hrou, názornost vyučování, priorita mateřštiny, syntéza rozumové, citové a náboženské výchovy …
Komenský se ovšem chtěl pokusit ještě o něco odvážnějšího – projekt pansofie – vševědy – chtěl ze všech moudrých knih vypreparovat užitečné, pro život potřebné poznatky – vytvořit naučnou encyklopedii – stejní idealisté existovali i jinde – ve Francii. Švédsku, Anglii, s některými si dopisoval
V září 1641 přijal pozvání do Anglie – měl stanout v čele šestičlenného vědeckého týmu – encyklopedie byla na dosah ruky, v Anglii však vypukla občanská válka a plány byly zmařeny.
Na nějakou dobu se vrací do Lešna, pak pobývá v Maďarsku a znovu v Lešně - roku 1656 bylo Lešno vypáleno – přišel o veškerý majetek, kromě jiného i o rukopis obrovitého českého slovníku Poklad jazyka českého, do něhož vložil 30 roků práce
Vydal se ke svým přátelům do Franfurtu, Štětína a nakonec se usadil v Amsterodamu, zde prožil 14 let - zemřel roku 1670