ADMINISTRATIVNÍ STYL – ZNAKY A FUNKCE

ADMINISTRATIVNÍ STYL – ZNAKY A FUNKCE

 

= praktický odborný, jednací
- styl informativní a styl věcné komunikace při úředním styku

  • zaměřen na fakta a jejich sdělení, ovlivňuje a řídí činnost adresáta
     

Funkce:

 

řídící (směrnice, nařízení, zákony)
odborně sdělná (zpráva, sdělení, úřední dopis)
správní (žádost, protokol)

 

Charakteristika administrativních projevů :
 

- výstižnost, srozumitelnost a stručnost
- pro snadné a rychlé vypracování předepsané normy (předpisy úřední korespondence, smlouvy)
- musí být psané, připravené a promyšlené
- autor a adresát ustupují do pozadí, skrývají se za určitou organizací (úřadem, firmou)

 

Jazykové prostředky :
 

- výhradně spisovný jazyk

  • stručnost podporují zkratky a značky, ustupují plnovýznamová slovesa, častá jsou spojení s opisným pasivem (např. bylo vyhověno, bude oznámeno)

- zcela neutrální

- jednoznačné termíny, názvy

- zhuštěné vyjádření

- zkratky a zkratková slova

- ustálené formulace
 

Slohové útvary :
 

Úřední dopis - oficiální prostředek písemného styku s úřady, písemné komunikace jednice s institucemi (firmami, školami apod.)
 

Obsahuje :
- záhlaví: vlevo nahoře adresa odesílatele a pod ní adresát, věc, číslo jednací, místo a datum
- vlastní text: stručné a jasné zdůvodnění dopisu
- závěr: poděkování za kladné vyřízení, rozloučení, jméno a podpis oprávněné osoby, příp. razítko instituce

 

Žádost

 

pisatel se obrací na instituci s požadavkem, prosbou nebo přáním (např. žádost o přijetí do zaměstnání)
 

Životopis (CV = curriculum vitae, z lat. curriculum = běh, vitae = života)

věcné, stručné vystižení základních faktů průběhu života, seznámení se základními údaji o autorovi, s jeho znalostmi a zkušenostmi
Obsahuje:
- osobní údaje: jméno, datum a místo narození, rodinný stav, trvalé bydliště (eventuálně i pracovní zařazení a údaje o rodině)
- vzdělání: přehled o školní docházce, absolvování kurzů, znalost jazyků, zvláštní vědomosti a dovednosti (např. práce s počítačem, psaní na stroji)
- zájmová činnost a úspěchy - (není povinné)
- praxe: dosavadní zaměstnání (zaměstnavatel, délka pracovního poměru, náplň práce), odbornost
- členství v různých organizacích
- zdravotní stav
- vlastnoruční podpis, místo a datum

 

Úřední zpráva:

stručná info. o události a její hodnocení
 

Úřední oznámení:

stručná info. o budoucí události
 

Inzerát:

krátké a výstižné placené sdělení v médiích
 

Zápis – z jednání
 

Vyhláška:

informuje, dává pokyny, příkazy a strohé info
 

Oběžník

informuje, dává pokyny, příkazy a strohé info, příkazy a info. doplněné komentáři

posudek

objednávka

 

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.