3. Trh výrobků a služeb
Kontrolní otázky:
- Jaké jsou základní prvky tržního mechanismu?
- Co je to trh?
- Jak se dělí?
- Jak zní definice poptávky?
- Jak zní základní zákon poptávky?
- Jak vypadá křivka agregátní poptávky?
- Co je to důchodový a substituční efekt poptávky?
- Jak dělíme poptávku?
- ¨Vysvětlete pojmy substitut, komplement, faktor očekávání a setrvačnosti.
- Jaké jiné faktory než cena působí na poptávku?
- Co je to cenová pružnost poptávky a jaké typy cenové pružnosti znáte?
- Proč se sleduje cenová elasticita poptávky?
- Jak byste definovali nabídku? Jak zní základní zákon nabídky?
- Které faktory kromě ceny působí na nabídku?
- Jak byste popsali vzájemné působení nabídky a poptávky?
- Jaké jevy způsobují pohyb po křivkách a pohyb celých křivek?
- Proč se střídá rovnováha a nerovnováha trhu?
- Jak plní tržní mehcanismus svou roli?
Trh a jeho zákony
Zákony trhu
• tržním systému jsou ekonomické subjekty ovlivněny zákony trhu a to poptávkou a nabídkou
Poptávka
• vyjadřuje vztah mezi dvěma veličinami a to mezi cenou nabízeného zboží a požadovaným množstvím zboží či služeb, které jsou kupující ochotni za danou cenu koupit
Křivka poptávky
pružnost poptávky
• tzv. cenová pružnost poptávky
• koeficient pružnosti poptávky (elasticita): je tvořena procentuelní změnou množství ku procentuelní změně ceny
• poptávka může být:
º e < -1 …… poptávka je pružná (elastická)
º e = 1 …… jednotková pružnost
º e ε <-1; 0> ……nepružná poptávka
zákon poptávky
• s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží na daném trhu a naopak čím je cena nižší, tím víc nakupujeme
Rozdělení poptávky
• individuální poptávka: poptávka jednoho kupujícího po určitém statku či službě
• dílčí poptávka (tržní poptávka): poptávka všech lidí z určitého regionu po určité statku či službě
• agregátní poptávka: poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích či službách nejčastěji uváděná
º z hlediska ekonomiky nejdůležitější
Faktory ovlivňující poptávku
- cena, množství,
- druh zboží,
- kvalita,
- jakost,
- značka,
- ekonomická situace státu,
- reklama,
- výše mezd,
- design
Nabídka
• vyjadřuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající při dané ceně ochotni vyrobit a prodávat a kupující jsou ochotni si toto zboží za dané ceny koupit
Křivka nabídky
zákon nabídky
• s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
Faktory ovlivňující nabídku
- cena,
- kvalita,
- množství,
- ekonomická situace státu,
- konkurence,
- ceny substitutů,
- ceny vstupů,
- organizace práce technologie
Koloběh hodnot v hospodářství
princip koloběhu hodnot:
• firmy umisťují na trh své statky a služby, které kupují domácnosti
• domácnosti odevzdávají práci přes trh VF firmám
• firmy platí za práci (mzda či plat)
• za tyto peníze domácnosti kupují zboží, na trhu zboží
• stát vybírá od firem a domácností daně a za to poskytuje veřejné služby
• stát poskytuje domácnostem navíc transfery
Tržní rovnováha
• kombinací obou křivek vzniká bod rovnováhy
• situace, které mohou nastat:
º S > D …… převis nabídky: zboží se hromadí na skladech, cena je vysoká
º S < D …… převis poptávky, cena je nízká
º tyto převisy jsou způsobeny skutečností, že výrobci neznají rovnovážné množství q a rovnovážnou cenu p
Selhání trhu
monopoly
• vznik monopolu není trestný, trestné je zneužití tohoto výsadního postavení (vysoké ceny), stát se brání protimonopolními zákony, v Obchodním zákoně je přesně řečeno, co je trestné a co není
existence veřejných statků
• statky, u kterých je žádoucí, aby jejich správu spravoval stát, poskytuje je bezplatně (ochrana státu, zdravotnictví, školství, státní správa)
životní úroveň
• je určena tím, do jaké míry stát uspokojuje potřeby svých občanů právě prostřednictvím veřejných služeb
externality trhu
• vedlejší účinky trhu
• pozitivní účinek: možnost vybrat si z několika výrobků
• negativní účinek: v oblasti životního prostředí, státní zásahy do administrativy