16. Činnosti podniku

Kontrolní otázky:

  1. Definujte vstupy a výstupy z pohledu hospodářské činnosti podniku.
  2. Uveďte rozdíly mezi informací a zprávou.
  3. Uveďte příklady forem uchování informací.
  4. Popište způsoby získávání informací.
  5. Znáte některé, pro podnik povinné informace?
  6. Které stupně řízení podniku znáte?
  7. Čím se zabývá marketing podniku?
  8. Pojednejte o jednotlivých nástrojích marketingového mixu.
  9. Popište dobu životnosti výrobku na trhu.

Podnikové činnosti

výrobní činnosti

Výroba

 

• výroba je základní hodnotvorný proces, ovšem než začneme vyrábět, potřebujeme s pomocí marketingu dobře zvážit, jako výrobek řeší tři základní otázky

    º „CO“ - znamená rozhodnout, jako výrobky v jakém množství budeme vyrábět (výrobní program)

    º „JAK“ - znamená rozhodnout, jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů výrobky v požadovaném množství vyrobit

    º „KOMU PRODAT“ - znamená zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje a jakými cestami se k němu dostanou

Příprava výroby, plán výroby

 

příprava výroby - sem zahrnujeme celý výzkum a vývoj nového výrobku až po technologický postup

plán výroby - zde se řeší především organizace výroby (organizace pracovišť, práce, kapacity zásobovací a skladovací, výše financování)

členění výrobního procesu

podle stupně mechanizace:

 

        a) ruční výroba

        b) mechanizovaná výroba

        c) automatizovaná výroba

podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:

 

        d) kusová výroba

        e) sériová výroba

        f) hromadná výroba

Kritický bod

Průběh výroby

 

• závisí na charakteru vyráběného výrobku a velikosti vyráběné série

• základní toky ve výrobě (logistika)

obalové hospodářství je vyčleněno ve schématu samostatné, protože kroměobalů na jedno použití se v praxi hodně používají i obaly kolovací na více užití (např. skleněné láhve)

odpadové hospodářství řeší zákon č.125/1997 Sb. o odpadech

        který třídí odpady do skupin dle škodlivosti

        rozpracovává na naše podmínky směrnici EU o obalech a obalových odpadech

        ukládá povinnost vést evidenci odpadů a ohlašovat je

        vybízí k recyklaci a energetickému využívání odpadů

        stanovuje podmínky pro zneškodňování odpadů

Jakost výroby, ergonomie

 

jakost výroby - je celkový souhrn vlastností a znaků výrobku (služby), které mu dávají schopnost uspokojovat předem stanovené potřeby

• v naší republice používáme normy jakosti (normy ISO 9000)

ergonomie je nauka o zákonitostech vztahů mezi člověkem, strojem a pracovním prostředím

Základní toky ve výrobě (logistika)

 

 

Podnikové činnosti - zásobování

Zásobování

 

• zásobováním rozumíme činnosti, kterými podnik zajišťuje potřebný materiál pro svou činnost

základní pojmy:Podnikové činnosti - výrobní činnosti

Výroba

 

• výroba je základní hodnotvorný proces, ovšem než začneme vyrábět, potřebujeme s pomocí marketingu dobře zvážit, jako výrobek řeší tři základní otázky

    º „CO“ - znamená rozhodnout, jako výrobky v jakém množství budeme vyrábět (výrobní program)

    º „JAK“ - znamená rozhodnout, jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů výrobky v požadovaném množství vyrobit

    º „KOMU PRODAT“ - znamená zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje a jakými cestami se k němu dostanou

Příprava výroby, plán výroby

 

příprava výroby - sem zahrnujeme celý výzkum a vývoj nového výrobku až po technologický postup

plán výroby - zde se řeší především organizace výroby (organizace pracovišť, práce, kapacity zásobovací a skladovací, výše financování)

členění výrobního procesu

podle stupně mechanizace:

 

        a) ruční výroba

        b) mechanizovaná výroba

        c) automatizovaná výroba

podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:

 

        d) kusová výroba

        e) sériová výroba

        f) hromadná výroba

Kritický bod

Průběh výroby

 

• závisí na charakteru vyráběného výrobku a velikosti vyráběné série

• základní toky ve výrobě (logistika)

obalové hospodářství je vyčleněno ve schématu samostatné, protože kroměobalů na jedno použití se v praxi hodně používají i obaly kolovací na více užití (např. skleněné láhve)

odpadové hospodářství řeší zákon č.125/1997 Sb. o odpadech

        který třídí odpady do skupin dle škodlivosti

        rozpracovává na naše podmínky směrnici EU o obalech a obalových odpadech

        ukládá povinnost vést evidenci odpadů a ohlašovat je

        vybízí k recyklaci a energetickému využívání odpadů

        stanovuje podmínky pro zneškodňování odpadů

Jakost výroby, ergonomie

 

jakost výroby - je celkový souhrn vlastností a znaků výrobku (služby), které mu dávají schopnost uspokojovat předem stanovené potřeby

• v naší republice používáme normy jakosti (normy ISO 9000)

ergonomie je nauka o zákonitostech vztahů mezi člověkem, strojem a pracovním prostředím

Základní toky ve výrobě (logistika)

 

zásoby

 

• nakoupený a skladová materiál, materiál vlastní výroby

• nedokončená výroba a polotovary vlastní výroby

• nekoupené a skladované zboží

suroviny

 

• jsou hmoty, které při výrobě přecházejí zcela nebo částečně do výrobku a tvoří jeho podstatu

pomocné látky

 

• rovněž přecházejí přímo do výroby, ale netvoří jeho podstatu (lak na lakování výrobku)

provozovací látky

 

• jsou hmoty, kterých je zapotřebí pro chod organizace (palivo)

náhradní díly

 

• jsou předměty určené k uvedení hmotného majetku do původního stavu

obaly

 

• slouží k ochraně a dopravě nakoupeného materiálu, zboží a vlastních výrobků

nedokončená výroba

 

• jsou produkty, které prošly částečnou výrobou, ale nejsou dokončeny (nejsou již materiálem)

výrobky

 

• jsou produkty vlastní výroby

zásobovací proces:

 

1. plánování potřeby materiálu

2. zajišťování materiálu

3. příjem materiálu

4. skladování

5. příprava k výrobě

6. výdej do spotřeby

Plánování potřeby materiálu

 

Pro stanovení plánu zásob vycházíme z plánu výroby jednotlivých výrobků aspotřebních norem.

Spotřební normy - určují přípustnou a nezbytnou spotřebu materiálu na zhotovení jednoho výrobku (např. spotřeba surovin na jedno jídlo, spotřeba plechu na zhotovení karosérie apod.)

Zajišťování materiálu

 

Zajišťování materiálu provádí oddělení nákupu, jehož úkolem je zajistit požadovaný materiál v potřebném množství, druzích, kvalitě, ve stanovené době a za výhodných cenových podmínek.

Při nákupu materiálu a projednávání cenových podmínek se setkáváme s pojmy:

rabat - je srážka z ceny při odebrání většího množství a je udána v % z ceny bez DPH

skonto - je sleva při okamžitém placení zboží v hotovosti

provize - což je odměna v procentech z účtované ceny

bonifikace

Příjem materiálu

 

Příjem materiálu se děje na základě dodacího listu a zahrnuje kontrolu přebraného materiálu z hlediska kvality, kvantity a splnění podmínek kupní smlouvy.

Skladník přejímá materiál na sklad dokladem o převzetí materiálu tzv. přejímkou a materiál je zapsán do skladové karty.

reklamační protokol - protokol se vystavuje v případě rozdílů při přejímce materiálu v množství, kvalitě, dodacích lhůtách a ceně.

Skladování

 

• představuje činnost, při níž se materiál nebo výrobky soustřeďují na určitém místě a připravují se na vydání do výroby či obchodní sítě

• skladování představuje však také náklady a určitá rizika

    º cena pořízení zásob

    º přímé náklady na skladování

    º mzdová náklady pracovníků skladového hospodářství

    º náklady na pojištění

optimální zásoby - jsou takové zásoby, které zajišťují kolísavost výrobního procesu a další potřeba zásob je již novým nákupem zásob.

optimální model skladovaných zásob:

 

zásobování

pojistná zásoba, která má zaručit mimořádný výkyv v dodávce

nadnormativní zásoby - vznikají neodborně stanovenou sortimentární skladbou, změnami ve výrobě a sníženou poptávkou u odbytových zásob.

• normu zásob lze stanovit několika způsoby

• rychlost obratu lze stanovit počtem obrátek zásob

Příprava k výrobě, výdej do spotřeby

 

Ze skladu lze vyskladnit podle metody FIFO a LIFO

 

Podnikové činnosti - Prodejní činnosti

Funkce marketingu a prodeje

 

• marketing je nauka o trhu a v tržním hospodářství zaujímá marketing firmy klíčovou pozici

• prodej - je jednou ze součástí marketingu

Marketingový mix - 4P

 

• je jeden ze základních nástrojů marketingu

• částí marketingového mixu:

výrobek (produkt)

 

• je jakýkoliv statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení potřeb zákazníka

• životní cyklus výrobku - každý výrobek má svůj životní cyklus, který se skládá ze čtyř fází (uvedení, růst, zralost a úpadek)

cena (price)

 

• nákladově orientovaná cena - cena vycházející z nákladů a zisk se vypočte procentem k nákladům

• cena podle konkurence

• cena podle hodnoty vnímané zákazníkem

propagace (promotion)

 

• propagace je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž smyslem je větší podpora prodeje výrobku nebo služby

• propagační mix (reklama, podpora prodeje, publicita a osobní prodej)

místo (place)

 

• v této části řešíme kam daný výrobek umístíme (tvz. segmentace trhu)

Marketingový mix

Distribuční cesty

členění distribučních cest

 

přímé - výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi bez dalších zprostředkovatelů

nepřímé - výrobce využívá jako zprostředkovatele jeden nebo dva mezičlánky

velkoobchod

 

• velkoobchodní firma nakupuje výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním či jiným organizacím

• tradiční velkoobchod (velkoobchod nakoupí zboží a na fakturu prodává dalším odběratelům do maloobchodu)

• cash-and-carry („prodej za hotové“ Prodává zboží pouze při koupi za hotové a kupující si zajišťují sami dopravu)

• komisionáři (zboží nekupují do svého vlastnictví, ale pouze přebírají na základě komisionářské smlouvy a za prodej zboží obdrží předem sjednanou provizi)

maloobchod

 

• prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli

typy maloobchodu:

    º specializované prodejny

    º prodejny se zbožím denní potřeby

    º supermarkety

    º obchodní domy

    º diskontní prodejny

    º katalogové prodejny

Právní stránka obchodních vztahů

kupní smlouva:

 

• nejvíce používaná

• kupní smlouvou se prodávající zavazuje dodat kupujícímu movitou věc a převést na něj vlastnické právo k této věci a kupující se zavazuje zaplatit kupní cenu

• základní náležitosti: určení smluvních stran

                                  určení předmětu či zboží

                                  určení kupní ceny

smlouva o dílo:

 

• smlouvou o dílo se zavazuje zhotovitel k provedení určitého díla a objednavatel se zavazuje k zaplacení ceny za jeho provedení (montáž)

• formy uzavření: písemná

                            ústní

                            konkludentní


 

• uzavřením těchto smluv vzniká stranám určitá právní odpovědnosti

 

Podnikové činnosti - personální činnost

Personální činnost

• personalistika je proces, který souvisí se zařazováním pracovníka do pracovního procesu

• ve větších a velkých podnicích zahrnuje personalistika následující činnosti:

    º plánování počtu zaměstnanců

    º zajišťování pracovníků

    º péče o pracovníky a jejich kvalifikační růst

    º tvorba pracovních podmínek a odměňování

1) plánování počtu pracovníků

• plánování personálního obsazení je určeno k včasnému zajištění pracovníků podle jednotlivých kategorií

    º dělnická kategorie

    º kategorie provozně obsluhujících pracovníků

    º kategorie technicko-hospodářských pracovníků

• stavy pracovníků jsou vždy v neustálém pohybu, proto rozlišujeme stavy pracovníků

    º okamžité

    º přepočítané

    º plánované

• plánování personálního rozvoje předpokládá mít k dispozici nové informace o :

    º fluktuaci uvnitř podniku včetně objasnění jejich příčin

    º mzdách v jednotlivých kategoriích

    º o vývoji produktivity práce v návaznosti na racionalizační opatření uvnitř podniku

2) získávání pracovníků

• podnik může získávat nové pracovníky:

    º výchovou vlastního dorostu

    º náborem pracovníků

• při uzavření pracovního poměru vznikají oběma stranám povinnosti a práva vymezená Zákoníkem práce.

pracovní právo je souhrn právních norem o pracovních vztazích a vztazích s výkonem práce souvisejících

vztah mezi oběma stranami ukazuje následující schéma:

Vztah zaměstnavatel - zaměstnanec

3) péče o pracovníky a jejich kvalifikační růst

• v péči o pracovníky podnik vytváří svůj sociální systém, který vydává dobrovolně v souladu se zákony (sociální fond - fond kulturních a sociálních potřeb)

• vzdělání pracovníků - formy zvyšování kvalifikace jsou různé podle profesní orientace

• pracovníků. Profesní vzdělávání zajišťují personální útvary a může jít o následující možnosti:

    º zaučení

    º odborné vzdělání

    º školení vedoucích pracovníků

4) tvorba pracovních podmínek a odměňování

• Podle Zákoníku práce jsou zaměstnavatelé povinni vytvářet pracovní podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce, odstraňovat rizikové a namáhavé práce a zřizovat a zlepšovat zařízení pro zaměstnance včetně vzhledu a úpravy pracoviště

• Za bezpečnost práce a požární ochranu na pracovištích odpovídá vedoucí organizace a vedoucí pracovníci na všech stupních

• Prostředkem při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je prevence, která spočívá ve:

    º vybavení pracovníků ochrannými pracovními prostředky

    º vhodném technologickém upořádání pracovišť a organizace práce

    º mechanizaci fyzicky namáhavých prací

• Odměňování - mezi jednotlivými podniky je odměňování různé, přičemž spodní hranice je dána zpravidla minimální mzdou

    º mzda: rozumíme odměnu za vykonanou práci nebo službu lidským činitelem (osobou), v závislosti na provedeném pracovním výkonu či odpracované době

    º plat: stálá odměna nezávislá na počtu pracovních dní v měsíci, používá se zpravidla tam, kde je výkon těžce měřitelný

• V praxi se setkáváme s následujícími druhy základních mezd:

    º časová

    º úkolová

    º smíšená

    º smluvní

• V ekonomické praxi se můžeme setkat s rozdělením mezd na:

    º mzdu nominální - vyjadřuje se v peněžních jednotkách bez ohledu na to, co lze za ni koupit

    º mzdu reálnou - vyjadřuje množství zboží, které lze za ni koupit

5) Uplatnění zákonných opatření o mzdách

• Podrobnosti řeší Zákoník práce, Zákon o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku

• Nařízení vlády z 6.12.1995 o minimální mzdě (neustále se upravuje)

• Nařízení vlády z 13.12.1995 o stanovení minimálních mzdových tarifů a mzdového zvýhodnění za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním prostředí a za práci v noci.

 

KONZULTAČNÍ HODINY

Od 15. září 2022

vždy v pondělí a úterý 

od 14.30 do 15.30

Platí do konce školního roku. 

Během průběhu distanční výuky jsou konzultace  

ve stejnou dobu jako při výuce prezenční.

JEŠTĚ BUDE DOPLNĚNO.

Pokud víte, že chcete přezkoušet, studijní průkazy, žákovské si  berte sebou.

  • Žádosti o přezkoušení, odevzdání referátů nebo doplňující testy mi oznamujte nejlépe tři dny předem. 
  • Pro dotazy na klasifikaci využívejte konzultačních hodin, nikoli dobu přestávky nebo během vyučování. 
  • V době distanční výuky lze domluvit společný čas formou žádosti přes SMS. Nezapomeňte se do sms podepsat a hned na zač. zprávy uvést vaši třídu pod zprávu.  
  • Další forma komunikace je chat aplikace: ______________.