16. Činnosti podniku
Kontrolní otázky:
- Definujte vstupy a výstupy z pohledu hospodářské činnosti podniku.
- Uveďte rozdíly mezi informací a zprávou.
- Uveďte příklady forem uchování informací.
- Popište způsoby získávání informací.
- Znáte některé, pro podnik povinné informace?
- Které stupně řízení podniku znáte?
- Čím se zabývá marketing podniku?
- Pojednejte o jednotlivých nástrojích marketingového mixu.
- Popište dobu životnosti výrobku na trhu.
Podnikové činnosti
výrobní činnosti
Výroba
• výroba je základní hodnotvorný proces, ovšem než začneme vyrábět, potřebujeme s pomocí marketingu dobře zvážit, jako výrobek řeší tři základní otázky
º „CO“ - znamená rozhodnout, jako výrobky v jakém množství budeme vyrábět (výrobní program)
º „JAK“ - znamená rozhodnout, jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů výrobky v požadovaném množství vyrobit
º „KOMU PRODAT“ - znamená zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje a jakými cestami se k němu dostanou
Příprava výroby, plán výroby
• příprava výroby - sem zahrnujeme celý výzkum a vývoj nového výrobku až po technologický postup
• plán výroby - zde se řeší především organizace výroby (organizace pracovišť, práce, kapacity zásobovací a skladovací, výše financování)
• členění výrobního procesu
podle stupně mechanizace:
a) ruční výroba
b) mechanizovaná výroba
c) automatizovaná výroba
podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:
d) kusová výroba
e) sériová výroba
f) hromadná výroba
Průběh výroby
• závisí na charakteru vyráběného výrobku a velikosti vyráběné série
• základní toky ve výrobě (logistika)
• obalové hospodářství je vyčleněno ve schématu samostatné, protože kroměobalů na jedno použití se v praxi hodně používají i obaly kolovací na více užití (např. skleněné láhve)
• odpadové hospodářství řeší zákon č.125/1997 Sb. o odpadech
který třídí odpady do skupin dle škodlivosti
rozpracovává na naše podmínky směrnici EU o obalech a obalových odpadech
ukládá povinnost vést evidenci odpadů a ohlašovat je
vybízí k recyklaci a energetickému využívání odpadů
stanovuje podmínky pro zneškodňování odpadů
Jakost výroby, ergonomie
• jakost výroby - je celkový souhrn vlastností a znaků výrobku (služby), které mu dávají schopnost uspokojovat předem stanovené potřeby
• v naší republice používáme normy jakosti (normy ISO 9000)
• ergonomie je nauka o zákonitostech vztahů mezi člověkem, strojem a pracovním prostředím
Základní toky ve výrobě (logistika)
Podnikové činnosti - zásobování
Zásobování
• zásobováním rozumíme činnosti, kterými podnik zajišťuje potřebný materiál pro svou činnost
základní pojmy:Podnikové činnosti - výrobní činnosti
Výroba
• výroba je základní hodnotvorný proces, ovšem než začneme vyrábět, potřebujeme s pomocí marketingu dobře zvážit, jako výrobek řeší tři základní otázky
º „CO“ - znamená rozhodnout, jako výrobky v jakém množství budeme vyrábět (výrobní program)
º „JAK“ - znamená rozhodnout, jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů výrobky v požadovaném množství vyrobit
º „KOMU PRODAT“ - znamená zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje a jakými cestami se k němu dostanou
Příprava výroby, plán výroby
• příprava výroby - sem zahrnujeme celý výzkum a vývoj nového výrobku až po technologický postup
• plán výroby - zde se řeší především organizace výroby (organizace pracovišť, práce, kapacity zásobovací a skladovací, výše financování)
• členění výrobního procesu
podle stupně mechanizace:
a) ruční výroba
b) mechanizovaná výroba
c) automatizovaná výroba
podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:
d) kusová výroba
e) sériová výroba
f) hromadná výroba
Průběh výroby
• závisí na charakteru vyráběného výrobku a velikosti vyráběné série
• základní toky ve výrobě (logistika)
• obalové hospodářství je vyčleněno ve schématu samostatné, protože kroměobalů na jedno použití se v praxi hodně používají i obaly kolovací na více užití (např. skleněné láhve)
• odpadové hospodářství řeší zákon č.125/1997 Sb. o odpadech
který třídí odpady do skupin dle škodlivosti
rozpracovává na naše podmínky směrnici EU o obalech a obalových odpadech
ukládá povinnost vést evidenci odpadů a ohlašovat je
vybízí k recyklaci a energetickému využívání odpadů
stanovuje podmínky pro zneškodňování odpadů
Jakost výroby, ergonomie
• jakost výroby - je celkový souhrn vlastností a znaků výrobku (služby), které mu dávají schopnost uspokojovat předem stanovené potřeby
• v naší republice používáme normy jakosti (normy ISO 9000)
• ergonomie je nauka o zákonitostech vztahů mezi člověkem, strojem a pracovním prostředím
Základní toky ve výrobě (logistika)
zásoby
• nakoupený a skladová materiál, materiál vlastní výroby
• nedokončená výroba a polotovary vlastní výroby
• nekoupené a skladované zboží
suroviny
• jsou hmoty, které při výrobě přecházejí zcela nebo částečně do výrobku a tvoří jeho podstatu
pomocné látky
• rovněž přecházejí přímo do výroby, ale netvoří jeho podstatu (lak na lakování výrobku)
provozovací látky
• jsou hmoty, kterých je zapotřebí pro chod organizace (palivo)
náhradní díly
• jsou předměty určené k uvedení hmotného majetku do původního stavu
obaly
• slouží k ochraně a dopravě nakoupeného materiálu, zboží a vlastních výrobků
nedokončená výroba
• jsou produkty, které prošly částečnou výrobou, ale nejsou dokončeny (nejsou již materiálem)
výrobky
• jsou produkty vlastní výroby
zásobovací proces:
1. plánování potřeby materiálu
2. zajišťování materiálu
3. příjem materiálu
4. skladování
5. příprava k výrobě
6. výdej do spotřeby
Plánování potřeby materiálu
Pro stanovení plánu zásob vycházíme z plánu výroby jednotlivých výrobků aspotřebních norem.
Spotřební normy - určují přípustnou a nezbytnou spotřebu materiálu na zhotovení jednoho výrobku (např. spotřeba surovin na jedno jídlo, spotřeba plechu na zhotovení karosérie apod.)
Zajišťování materiálu
Zajišťování materiálu provádí oddělení nákupu, jehož úkolem je zajistit požadovaný materiál v potřebném množství, druzích, kvalitě, ve stanovené době a za výhodných cenových podmínek.
Při nákupu materiálu a projednávání cenových podmínek se setkáváme s pojmy:
• rabat - je srážka z ceny při odebrání většího množství a je udána v % z ceny bez DPH
• skonto - je sleva při okamžitém placení zboží v hotovosti
• provize - což je odměna v procentech z účtované ceny
• bonifikace
Příjem materiálu
Příjem materiálu se děje na základě dodacího listu a zahrnuje kontrolu přebraného materiálu z hlediska kvality, kvantity a splnění podmínek kupní smlouvy.
Skladník přejímá materiál na sklad dokladem o převzetí materiálu tzv. přejímkou a materiál je zapsán do skladové karty.
• reklamační protokol - protokol se vystavuje v případě rozdílů při přejímce materiálu v množství, kvalitě, dodacích lhůtách a ceně.
Skladování
• představuje činnost, při níž se materiál nebo výrobky soustřeďují na určitém místě a připravují se na vydání do výroby či obchodní sítě
• skladování představuje však také náklady a určitá rizika
º cena pořízení zásob
º přímé náklady na skladování
º mzdová náklady pracovníků skladového hospodářství
º náklady na pojištění
• optimální zásoby - jsou takové zásoby, které zajišťují kolísavost výrobního procesu a další potřeba zásob je již novým nákupem zásob.
optimální model skladovaných zásob:
pojistná zásoba, která má zaručit mimořádný výkyv v dodávce
• nadnormativní zásoby - vznikají neodborně stanovenou sortimentární skladbou, změnami ve výrobě a sníženou poptávkou u odbytových zásob.
• normu zásob lze stanovit několika způsoby
• rychlost obratu lze stanovit počtem obrátek zásob
Příprava k výrobě, výdej do spotřeby
Ze skladu lze vyskladnit podle metody FIFO a LIFO
Podnikové činnosti - Prodejní činnosti
Funkce marketingu a prodeje
• marketing je nauka o trhu a v tržním hospodářství zaujímá marketing firmy klíčovou pozici
• prodej - je jednou ze součástí marketingu
Marketingový mix - 4P
• je jeden ze základních nástrojů marketingu
• částí marketingového mixu:
výrobek (produkt)
• je jakýkoliv statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení potřeb zákazníka
• životní cyklus výrobku - každý výrobek má svůj životní cyklus, který se skládá ze čtyř fází (uvedení, růst, zralost a úpadek)
cena (price)
• nákladově orientovaná cena - cena vycházející z nákladů a zisk se vypočte procentem k nákladům
• cena podle konkurence
• cena podle hodnoty vnímané zákazníkem
propagace (promotion)
• propagace je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž smyslem je větší podpora prodeje výrobku nebo služby
• propagační mix (reklama, podpora prodeje, publicita a osobní prodej)
místo (place)
• v této části řešíme kam daný výrobek umístíme (tvz. segmentace trhu)
Distribuční cesty
členění distribučních cest
• přímé - výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi bez dalších zprostředkovatelů
• nepřímé - výrobce využívá jako zprostředkovatele jeden nebo dva mezičlánky
velkoobchod
• velkoobchodní firma nakupuje výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním či jiným organizacím
• tradiční velkoobchod (velkoobchod nakoupí zboží a na fakturu prodává dalším odběratelům do maloobchodu)
• cash-and-carry („prodej za hotové“ Prodává zboží pouze při koupi za hotové a kupující si zajišťují sami dopravu)
• komisionáři (zboží nekupují do svého vlastnictví, ale pouze přebírají na základě komisionářské smlouvy a za prodej zboží obdrží předem sjednanou provizi)
maloobchod
• prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli
• typy maloobchodu:
º specializované prodejny
º prodejny se zbožím denní potřeby
º supermarkety
º obchodní domy
º diskontní prodejny
º katalogové prodejny
Právní stránka obchodních vztahů
kupní smlouva:
• nejvíce používaná
• kupní smlouvou se prodávající zavazuje dodat kupujícímu movitou věc a převést na něj vlastnické právo k této věci a kupující se zavazuje zaplatit kupní cenu
• základní náležitosti: určení smluvních stran
určení předmětu či zboží
určení kupní ceny
smlouva o dílo:
• smlouvou o dílo se zavazuje zhotovitel k provedení určitého díla a objednavatel se zavazuje k zaplacení ceny za jeho provedení (montáž)
• formy uzavření: písemná
ústní
konkludentní
• uzavřením těchto smluv vzniká stranám určitá právní odpovědnosti
Podnikové činnosti - personální činnost
Personální činnost
• personalistika je proces, který souvisí se zařazováním pracovníka do pracovního procesu
• ve větších a velkých podnicích zahrnuje personalistika následující činnosti:
º plánování počtu zaměstnanců
º zajišťování pracovníků
º péče o pracovníky a jejich kvalifikační růst
º tvorba pracovních podmínek a odměňování
1) plánování počtu pracovníků
• plánování personálního obsazení je určeno k včasnému zajištění pracovníků podle jednotlivých kategorií
º dělnická kategorie
º kategorie provozně obsluhujících pracovníků
º kategorie technicko-hospodářských pracovníků
• stavy pracovníků jsou vždy v neustálém pohybu, proto rozlišujeme stavy pracovníků
º okamžité
º přepočítané
º plánované
• plánování personálního rozvoje předpokládá mít k dispozici nové informace o :
º fluktuaci uvnitř podniku včetně objasnění jejich příčin
º mzdách v jednotlivých kategoriích
º o vývoji produktivity práce v návaznosti na racionalizační opatření uvnitř podniku
2) získávání pracovníků
• podnik může získávat nové pracovníky:
º výchovou vlastního dorostu
º náborem pracovníků
• při uzavření pracovního poměru vznikají oběma stranám povinnosti a práva vymezená Zákoníkem práce.
• pracovní právo je souhrn právních norem o pracovních vztazích a vztazích s výkonem práce souvisejících
vztah mezi oběma stranami ukazuje následující schéma:
3) péče o pracovníky a jejich kvalifikační růst
• v péči o pracovníky podnik vytváří svůj sociální systém, který vydává dobrovolně v souladu se zákony (sociální fond - fond kulturních a sociálních potřeb)
• vzdělání pracovníků - formy zvyšování kvalifikace jsou různé podle profesní orientace
• pracovníků. Profesní vzdělávání zajišťují personální útvary a může jít o následující možnosti:
º zaučení
º odborné vzdělání
º školení vedoucích pracovníků
4) tvorba pracovních podmínek a odměňování
• Podle Zákoníku práce jsou zaměstnavatelé povinni vytvářet pracovní podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce, odstraňovat rizikové a namáhavé práce a zřizovat a zlepšovat zařízení pro zaměstnance včetně vzhledu a úpravy pracoviště
• Za bezpečnost práce a požární ochranu na pracovištích odpovídá vedoucí organizace a vedoucí pracovníci na všech stupních
• Prostředkem při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je prevence, která spočívá ve:
º vybavení pracovníků ochrannými pracovními prostředky
º vhodném technologickém upořádání pracovišť a organizace práce
º mechanizaci fyzicky namáhavých prací
• Odměňování - mezi jednotlivými podniky je odměňování různé, přičemž spodní hranice je dána zpravidla minimální mzdou
º mzda: rozumíme odměnu za vykonanou práci nebo službu lidským činitelem (osobou), v závislosti na provedeném pracovním výkonu či odpracované době
º plat: stálá odměna nezávislá na počtu pracovních dní v měsíci, používá se zpravidla tam, kde je výkon těžce měřitelný
• V praxi se setkáváme s následujícími druhy základních mezd:
º časová
º úkolová
º smíšená
º smluvní
• V ekonomické praxi se můžeme setkat s rozdělením mezd na:
º mzdu nominální - vyjadřuje se v peněžních jednotkách bez ohledu na to, co lze za ni koupit
º mzdu reálnou - vyjadřuje množství zboží, které lze za ni koupit
5) Uplatnění zákonných opatření o mzdách
• Podrobnosti řeší Zákoník práce, Zákon o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku
• Nařízení vlády z 6.12.1995 o minimální mzdě (neustále se upravuje)
• Nařízení vlády z 13.12.1995 o stanovení minimálních mzdových tarifů a mzdového zvýhodnění za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním prostředí a za práci v noci.